به گزارش اکو ایران: در هفته جاری وزارت جهادکشاورزی طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی را ابلاغ کرد. واکاوی این طرح نشان می‌دهد، فراز و فرود تولید اقلام زراعی در سال جاری بیش از 15 میلیون تن باشد. در این طرح مقرر شده میزان تولید این محصولات کشاورزی رشدی 19.1 داشته باشد؛ یعنی تولید به  بیش از 91 میلیون تن برسد. اما در چه شرایطی طرح الگوی کشت محصولات کشاورزی شکست می‌خورد و رقم پیش‌بینی شده محقق نخواهد شد. کارشناسان کشاورزی پیش‌بینی می‌کنند، تنها رویدادی که در شکل‌گیری سناریوی بدبینانه الگوی کشت موثر است؛ خشکسالی غیرمترقبه و خارج از مدل پیش‌بینی شده است. البته در این سناریو سطح نفوذ دانش و اقدامات ترویجی و اجرایی می‌تواند در شدت و ضعف آن اثر گذارد باشد.

بدین ترتیب در سناریوی بدبینانه تولید این نوع محصولات رشدی بیش از 4.2 درصد نخواهد داشت و سقف تولید هم حدود 82 میلیون تن خواهد بود. در این شرایط نیاز آبی خالص یعنی مقدار آبی که کشاورزان علاوه بر باران از آن استفاده می‌کنند نیز افتی 6.7 درصدی را تجربه می‌کند. درحالی که در شرایط خوشبینانه این رقم منفی 1.7 درصد ثبت شده است. کارشناسان کشاورزی در این شرایط مطلوب  نیاز آبی ناخالص را که به تعبیری مجموع نیاز آبی خالص و تلفات آب در حین آبیاری است را منفی 5.8 درصد برآورد کرده‌اند. این رقم در شرایط بدبینانه  نشان از افت 10.5 درصد این شاخص است.

با این روند پیش‌بینی می‌شود، شاخص درآمد ناخالص از 732 هزار میلیارد تومان مورد نظر به 711 هزار میلیارد تومان بر‌رسد که افتی 2.9 درصدی را نشان می‌دهد. درحالی که این رقم در سناریوی خوشبینانه 9.2 درصد برآورد شده است. در ضمن خوداتکایی در تامین انرژی رشدی 15.5 درصدی را تجربه خواهد کرد. درحالی که در سناریوی بدبینانه شاهد کاهش  5.3 درصدی این شاخص خواهیم بود. در واقع خوداتکایی در تامین انرژی از 66.9 درصد به 70.4 درصد می‌رسد. 

داده‌های موجود نشان می‌دهد؛ اگرچه دولت به دنبال رشد تولید محصولات کشاورزی است؛ اما اثر خشکسالی بر مدیریت قابل توجه است، رقمی که در چهار دهه اخیر برای کاهش آن تصمیم‌گیری درستی نکرده‌اند.