به گزارش اکوایران؛ شیوه کسب و کار در ایران و کشورهای توسعه یافته متفاوت است و در نتیجه وضعیت سرانه واحدهای صنفی نیز شکل متفاوتی به خود گرفته است؛ به طوری که در ایران به ازای هر واحد صنفی ۲۷ تا ۲۸ نفر مراجعه می‌کنند، اما این رقم در کشورهای توسعه یافته ۱۷۰ تا ۱۸۰ و متوسط در دنیا ۱۰۰ نفر است. به گفته فعالان اقتصادی تعدد واحدهای صنفی در کشور کاهش درآمد آن‌ها را به همراه دارد و این امر نه تنها نفع واحدهای صنفی را به همراه ندارد بلکه به ضرر آنها تمام می شود و علت آن مشکلاتی است که در حوزه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال در بخش صنعت و کشاورزی وجود دارد.

بر اساس آمار منتشر شده وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان تیر امسال در مجموع بیش از دو میلیون و ۴۳۹ هزار واحد صنفی در کشور فعال است که تقریبا نصف آن‌ها، یعنی بیش از یک میلیون و ۱۹۱ هزار واحد، در بخش توزیعی کار می‌کنند.

از نیمه باقی‌مانده، حدود ۴۶۰ هزار واحد، یعنی ۱۸.۸ درصد، در بخش تولید ۳۹۰ هزار، یعنی ۱۶ درصد در بخش خدمات فنی و ۳۹۶ هزار، یعنی ۱۶.۳ در بخش خدمات فعال هستند.

میزبان بیشترین واحد صنفی

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صمت در میان استان‌ها، تهران میزبان بیشترین واحد صنفی است که ۳۱۰ هزار و ۷۶۱ واحد را در خود جای داده است و کهگیلویه و بویر احمد با ۲۴ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی، کمترین واحد را به خود اختصاص داده است.

همچنین تهران با داشتن بیش از ۶۶ هزار و کهگیلویه و بویر احمد با داشتن ۳۲۹۰ واحد صنفی تولیدی،  بیشترین و کمترین صنف تولیدی را به خود اختصاص داده است.