به گزارش اکوایران؛ اواخر سال گذشته برخی تحلیلگران پیش‌بینی کردند، کشور در  ۱۴۰۱ با کمبود شدید نهاده‌ها و کالاهای اساسی و افزایش قیمت کالاهایی مثل روغن، شکر و برنج روبه رو خواهد شد. این پیش‌بینی در مورد تامین نهاده‌ها و افزایش قیمت کالاهای اساسی محقق شد. با این حال شرکت بازرگانی دولتی مدعی است که کشور در تامین کالاهای اساسی مشکلی نداشته و ندارد. این شرکت امروز  7 آبان 1401 اعلام کرد، در شش ماهه اول سال جاری  5 میلیون و 939 هزار تن کالای اساسی شامل گندم، شکر، برنج و روغن در کشور توزیع شده است. داده‌های این شرکت نشان می‌دهد، در این مدت  5 میلیون و ۳۴۲ هزار تن گندم برای مصارف واحدهای نانوایی و واحدهای صنف و صنعت در سراسر کشور توزیع شد. این شرکت اعلام کرد، این سیاست در راستای ثبات عرضه انواع محصولات تولیدی از ماده اولیه گندم با محوریت انواع نان سنتی و نیز نان‌هایی است که به روش صنعتی تهیه می‌شوند.

شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: برای ایجاد امنیت پایدار غذایی در کشور و تنظیم بازار  در نیمه نخست امسال، نسبت به توزیع ۲۴۴ هزار تن شکر خام و سفید، ۲۱۹ هزار تن انواع برنج، ۱۱۶ هزار تن روغن خام خوراکی و 18 هزار تن دانه روغنی کلزا نیز اقدام شده است.

این شرکت در خصوص وضعیت ذخایر ماه‌های آتی نیز اعلام کرد:  تأمین کالاهای اساسی و ذخیره‌سازی آن‌ها از مبادی داخلی و خارجی به صورت مستمر و در تمامی روزهای سال حتی ایام تعطیل ادامه دارد و نحوه ذخیره‌سازی این کالاها در اقصی نقاط کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که علاوه بر پاسخگویی به مصرف موجود، ذخایر برای مصارف ماه‌های آینده نیز از میزان اطمینان‌بخشی برخوردار باشد.

اگرچه دولتی‌ها از تامین نیاز بازار سخن می‌گویند؛ اما قیمت‌ها در ماه‌های اخیر صعودی بوده و پیش‌بینی می‌شود، این روند ادامه پیدا کند.