به گزارش اکوایران: به گفته فعالان اقتصادی کمترین رقم شامخ در سال جاری در فروردین ماه رقم خورد و عدد شامخ به 37.49 رسید ، این روند اما در اردیبهشت ماه جهش قابل توجهی را تجربه کرد و به 56.17 واحد رسید به گفته فعالان اقتصادی ترس از جهش قیمت در ماه‌های آینده موجب شد تا در اردیبهشت‌ماه شاهد رشد عدد شامخ باشیم، با ارزیابی روند شامخ در هفت‌ماه می توان گفت رکورد عدد شاخص مدیران خرید در این ماه شکست.

شامخ

اما در خرداد ماه وضعیت شامخ چگونه بوده است؟ ارزیابی مدیران خرید در بخش صنعت در خرداد 1401 از افت 3.58 پله‌ای این شاخص حکایت دارد،‌ بطوریکه در این ماه عدد این شاخص به 59.56 رسید.

ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که در تیرماه هم روند شاخص مدیران خرید کاهشی 3.72 درصدی داشت و به 50.1 درصد رسید و روی لبه تیغ قرار گرفت. میزان سفارشات جدید مشتریان و موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده عمده دلیل کاهش این شاخص در تیرماه بوده است.

نگاهی به نوار قلب بنگاه‌های اقتصادی در مرداد ماه نشان انقباضی شدن شاخص مدیران خرید در این ماه حکایت دارد. براساس ارزیابی ها شاخص مدیران خرید در این ماه به 48.06 رسید و پس از فروردین ماه رتبه کمتر از 50 را به خود اختصاص داد؛‌ عدد شامخ در این ماه به کمترین میزان در 13 ماه اخیر رسیده است. به گفته فعالان اقتصادی به‌طورکلی طبق روند سال‌های قبل، فعالیت شرکت‌ها به دلیل تعطیلات تابستانی در مردادماه با کاهش روبرو است. در این دوره علاوه بر این عامل، بازار با کاهش شدید تقاضا و قدرت خرید مشتریان، کمبود نقدینگی، قطعی برق و اینترنت (به‌خصوص در بخش خدمات) روبرو بود، مواردی که بنگاهای اقتصادی از آنها به عنوان چالش یاد می کنند.

اما با توجه نمودار شامخ کل می توان گفت در شهریورماه از مرز 50 واحد عبور کرد و عدد  52.08 را ثبت کرد تا بنگاه‌های اقتصادی از شکل رکودی خارج شوند.

اما در مهرماه باز هم شاهد بازگشت عدد شامخ به مرز 50 واحد بودیم؛ باز هم شاهد بازگشت عدد شامخ به مرز 50 واحد بودیم.

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است؛ اما اگر رقم کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.