به گزارش اکوایران، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در 30 فروردین سال جاری طی نامه‌ای به گمرک ایران خواهان ممنوعیت چهار محصول کشاورزی از جمله سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان شد. در نامه عباس عسگرزاده به گمرک آمده بود« با توجه به تحولات بازارهای جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و افزایش تقاضای جهانی برای مصرف برخی کالاهای کشاورزی، کاهش تعرفه وارداتی در کشورهای همسایه و ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور صادرات سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و بادمجان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می‌‌شود.»

این ممنوعیت درحالی آن زمان صادر شد که برخلاف بند الف ماده ۲۳ قانون احکام دایمی برنامه توسعه بوده است. برمبنای این ماده واحده جلوگیری از صادرات هرگونه کالا به‌ منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است. این تصمیم برخلاف بند ۴ مصوبات نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در 25 مرداد 1397 نیز بوده است. در آن مصوبه مقرر شده بود:«به منظور جلوگیری از کاهش عرضه و افزایش قیمت کالاها در بازار داخلی وزیر صنعت معدن و تجارت می تواند در چهارچوب دستورالعملی که به تصویب رئیس جمهور می رسد، صادرات برخی از کالاها را در شرایط اضطراری برای محدوده زمانی معین مشروط یا ممنوع کند.»

براساس همین مفاد نیز ، فعالان اقتصادی به دیوان عدالت اداری شکایت کردند. در نهایت دیوان عدالت اداری در 12 مهر با رای خود تصمیم وزارت جهادکشاورزی مبنی بر ممنوعیت صادرات را لغو کرد.

به نقل از خبرگزاری ایسنا در رای دیوان آمده است،« با عنایت به اینکه براساس بند (الف) ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌هـای توسعه کشور مصوب سال ۱۳۹۵ مقرر شده است که : «... جلوگیری از صادرات هرگونه کالا به‌ منظور تنظیم بازار داخلی ممنوع است...»، لذا مفاد نامه 28 فروردین 1401معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی که متضمن ممنوعیت صادرات محصولات سیب زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادمجان تا اطلاع ثانوی و برمبنای ضرورت تنظیم قیمت و بازار داخلی کشور است، با بند (الف) ماده ۲۳ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مغایرت دارد و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و مواد ۱۳ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.»

با وجود این حکم، محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت کشاورزی به خبرنگاران گفته است، دولت عوارض صددرصدی محصولات آب‌بر را از سال آتی اجرا می‌کند.

 

نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک

نامه جهادکشاورزی به گمرک

حکم دیوان عدالت اداری

نامه دیوان ابطال رای جهاد