به گزارش اکوایران، 20 اسفند 1398 بود که به دنبال بروز کرونا، وزارت صمت در راستای تنظیم بازار داخلی، صادرات انواع دستمال کاغذی را ممنوع اعلام کرد. دی ماه سال گذشته به دنبال پیگیری‌های صادرکنندگان این محصول بلاخره مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت خواهان آزاد شدن این اقلام برای گروهی از تولیدکنندگان شد. در آن زمان برادران نوشت، باتوجه به افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال و ضرورت پیشگیری از بروز هرگونه التهاب و کمبود کاغذ تیشو و دستمال کاغذی، صرفا واحدهای تولید دارای پروانه بهره‌برداری که در سامانه بهین یاب وزارت متبوع آمار تولید ثبت می‌کند، مجاز به صادرات شود. نامه‌ای که بی‌پاسخ ماند. بعد از آن برادران 5 بار دیگر پیرامون آزاد شدن صادرات انواع دستمال کاغذی برای پیمان پاک نامه نوشت. آخرین بار 30 شهریور سال جاری بود. در پنجمین پیگیری برادران در خصوص موضوع آزاد شدن این کالا، بالاخره پیمان‌پاک نسبت به این نامه‌ها واکنش نشان داد و صادرات دستمال کاغذی را مجاز اعلام کرد. اما دلیلی مبنی بر تعلل حدود یکسال خود اعلام نکرد. در نهایت هم مشخص نشد، علت اختلاف نظر پیمان پاک و بردادران بر سر چه موضوعی بود که رئیس سازمان توسعه تجارت حتی پاسخی مستقیم به نامه برادران نداد.

18 مهر ماه نرگس باقری، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه خطاب به علی اکبر شادمانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران درخواست برادران در مورد مجاز بودن صادرات را منعکس کرد. براساس این نامه مقرر شد، صرفا صادرات انواع دستمال کاغذی برای واحدهای تولید دارای پروانه بهره‌برداری که در سامانه بهین یاب ثبت شدند، آزاد باشد.

نامه‌ای که  15 آذر با اصلاحات جدید از سوی باقری برای شادمانی ارسال شد. در نامه جدید، عبارت« واحدهای تولید دارای پروانه بهره‌برداری» حذف شد و مقرر شد صادرات انواع دستمال کاغذی برای تمامی متقاضیان آزاد اعلام شود.

به دنبال این نامه ۲۰ آذر ماه سال جاری شادمانی خطاب به گمرکات کل کشور خبر آزاد شدن صادرات دستمال کاغذی را اعلام کرد. در نامه شادمانی آمده است:« پیرو بخشنامه موضوع ممنوعیت اقلام بهداشتی مورد نیاز برای جلوگیری از بیماری کرونا، به پیوست تصویر نامه‌های مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت به انضمام نامه معاون صنایع عمومی آن وزارت‌خانه در خصوص رفع ممنوعیت صادرات دستمال کاغذی (جعبه‌ای، جیبی، توالت و…) با شماره تعرفه‌های اعلامی لیست پیوست، عینا به منظور آگاهی و اقدام لازم وفق مفاد نامه‌های مذکور با رعایت کلیه قوانین، مقررات و ضوابط مربوطه ارسال می‌شود.»

متن مکاتبات معاون صنایع عمومی صمت به رئیس سازمان توسعه تجارت و مکاتبات صمت با گمرک و ابلاغیه گمرک را در اینجا ببینید.