به گزارش اکوایران: هزینه‌های سنگین حمل ونقل یکی از مهمترین چالش‌های فعالان اقتصادی در جریان مبادلات تجاری با شرکای اصلی یعنی همسایگان است. به باور فعالان بخش خصوصی، هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل در مرزهای پاکستان و افغانستان، تعلل و تاخیرهایی که برای ارسال محموله‌های تجاری صورت می‌گیرد تبدیل به یک کابوس در جریان تجارت شده است.

از نگاه آنها مشکلاتی که در حوزه‌های حمل‌ونقل وجود دارد، ضربه‌ مهلک و سنگینی به روند تجارت و مبادلات اقتصادی آنها می‌زند. این درحالی که سیاستگذار حوزه تجارت وعده توسعه مبادلات تجاری با همسایگان از جمله پاکستان و افغانستان است. درحال حاضر براساس داده‌های گمرک، حجم صادرات ایران به افغانستان  کمی بیش از یک میلیارد دلار است و درمقابل صادرات به پاکستان برابر با 851 میلیون دلار است. ارقامی که نسبت به مشابه قبل اگرچه رشد کردند. اما در وضعیت تهدید قرار دارند. به گفته یکی از تجار خراسان رضوی، شرکای تجاری آنها در افغانستان یا پاکستان‌ به دلیل معضلاتی که در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد، نسبت به ادامه معاملات با بازرگانان ایرانی تردید دارند.

البته این نگاه را شاید بین تجار ترکمن و ازبک نیز بتوان دید. به گفته برخی تجار، هزینه‌های سنگین و موانع متعدد در حوزه برقراری تعاملات تجاری با ترکمنستان در مقایسه با سایر کشورها با شدت بیشتری همراه است. از طرفی، ازبکستان نیز هنگام ورود کامیون‌ها عوارض ورود سنگینی را از کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کند و در نتیجه هزینه‌های حمل‌ونقل به شکل سرسام آوری افزایش می‌یابد. برهمین اساس نیز فعالان اقتصادی خواهان ورود  مقامات عالی رتبه و وزارت امور خارجه به این بحث و تعامل با طرفهای ترکمن و ازبک هستند.

اما معضلات تجارت صرفا منوط به این همسایگان نیست. فعالان اقتصادی در جریان ترانزیت با ترکمنستان نیز مشکل دارند. عدم استقبال کامیون‌دارها از ویزای ترکمنستان، مسائل امنیتی این کشور، رسوب کانتینرها و مسائلی از این دست  از جمله معضلات تاجران ایرانی در ارتباط با ترکمنستان است.

در این میان ساعت کار در گمرکات به عنوان یک معضل جدی به حساب می‌آید که فعالان اقتصادی خواهان حل آن هستند. البته از نگاه آنها، کلیدواژه سامان و نابه‌سامانی اقتصاد کشور در امور گمرکی نهادینه شده است.