به گزارش اکوایران، سامانه ایرانیان اصناف، سامانه ثبت نام اینترنتی جواز کسب و کار است. تمام فعالان حقیقی و حقوقی برای شروع هر نوع کسب و کاری باید در این سامانه ثبت نام کنند.

اما حدود یکسال است، این سامانه دچار اختلال شده است. در این یکسال سامانه مشکلات فنی، اطلاعاتی و اجرایی زیادی داشته است؛ مشکلاتی مثل کندی بیش از حد، قطع شدن‌های مکرر و در نتیجه از دسترس خارج شدن آن در برخی ساعات کاری اداری.

موضوعی که رئیس اتاق اصناف، بر اساس گزارش‌های اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها آن را تایید می‌کند. برهمین اساس هم اتاق اصناف ایران مدتی است، پیگیر حل این مشکل است، اما مشخص نیست، چرا به رغم پیگیری‌های انجام شده، مسئولین وزارت صمت فکری برای این سامانه نمی‌کنند.

قاسم نوده فراهانی در خصوص نحوه عملکرد سامانه ایرانیان اصناف و محدودیت‌های پیش روی متقاضیان دریافت خدمات از این سامانه گفت: همچنین اختلالات مکرر در ارتباطات سامانه‌های بین دستگاهی (پلیس اماکن، اداره پست، اداره مالیاتی و…) و اِشکال در استعلامات و تبادل داده‌ها از جمله دیگر چالش‌های موجود این سامانه است.

به نقل از اتاق اصناف، او افزود: این امر در ماه‌های اخیر به گونه‌ای شدت یافته که موجب نارضایتی‌ها و اعتراضات گسترده تشکل‌های صنفی شده است. چرا که از یک سو حجم پرونده‌های انباشه شده صدور یا تمدید پروانه کسب افزایش یافته است و از سوی دیگر درآمدهای تشکل های صنفی که از محل صدور و تمدید پروانه کسب تامین می شود به شدت کاهش یافته و گاها به صفر نزدیک شده است. همچنین عدم امکان پاسخگویی تشکل های صنفی به متقاضیان نیز موجب سردرگمی کارآفرینان صنفی شده است.

نوده فراهانی تاکید کرد: از آنجا که زیرساخت‌های این سامانه دچار فرسودگی شده و مراحل فرایندی آن با محدودیت‌های بسیاری همراه است؛ بنابراین ضرورت دارد که نسبت به ارتقاء و توسعه عملکرد فرایندی آن، رفع مشکلات و رضایت‌مندی متقاضیان صنفی تصمیم گیری شود.