به گزارش اکوایران، داده‌های کمرک ایران، وضعیت تجارت تهران و دوشنبه را روبه رشد نشان می‌دهد. طبق این داده‌ها حجم کل مبادلات تجاری دو کشور در هشت ماهه سال ۱۴۰۱ به  لحاظ وزنی به بیش از ۱۴۶ هزارو ۵۳۱ تن کالا و به لحاظ ارزشی به بالغ بر ۱۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزاردلار رسید. بدین ترتیب این مبادلات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۵۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

در این مدت ایران نزدیک به 131 هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۹۳ میلیون و 100 هزاردلار صادر کرده است. عمده کالاهای صادراتی هم مواد پتروشیمی، پشم شیشه، انواع خشکبار، انواع خوراک آبزیان، انواع محصولات کشاورزی و باغی گزارش شده است. در مقابل  مهمترین کالاهایی که ایران از تاجیکستان وارد کرده، پنبه حلاجی نشده، پیله کرم ابریشم، نخ یک‌لا بوده است.

این رشد بعد از افت طولانی مدت تجارت دو کشور رخ داده است. تاجیکستان در سنوات گذشته یکی از شرکای مهم تجاری ایران در میان همسایگان بود. اما در مقطعی بنا به دلایلی سیاسی و اقتصادی میزان تجارت بین دو کشور به‌شدت کاهش پیدا کرد. اما امروز مجددا این مبادلات رشد کرده است.

البته به گفته کارشناسان ظرفیت همکاری اقتصادی دو کشور بسیار بیشتر از رقم محقق شده 8 ماهه امسال است. این موضوع را داده‌های  گمرک نیز نشان می‌د‌هد. در نیمه نخست دهه نود حجم مبادلات دو کشور حدود 70 درصد بیش از ارقام کنونی است.

 اما یکی از موانع رشد این مبادلات، چالش‌های حمل و نقل است که بارها فعالان اقتصادی خراسان رضوی نسبت به آن گله کردند. موضوعی که از نگاه غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران باید هرچه سریع‌تر برطرف شود. او می‌گوید: در مسیر صادرات کالاهای ایران به تاجیکستان، موانع ناخواسته‌ای وجود دارند که گاهی با دشوار کردن روند حمل‌ونقل، آثار قابل‌توجهی بر مراودات دو کشور باقی می‌گذارند؛ ازاین‌رو باید به شکلی جدی، موضوع حمل‌ونقل و بحث فراهم‌سازی زیرساخت‌های این حوزه در دستور کار دو کشور قرار بگیرد.

این موضوع را محمدحسین روشنک، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان نیز تایید می‌کند. او در نشست اخیر «فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با تاجیکستان» در تهران خطاب به همتایان ایرانی خود می‌گوید: رفع مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای و واگن را جدی بگیرد. امروز حجم قابل‌توجهی کالا برای صادرات به آسیای میانه از جمله تاجیکستان وجود دارد که به دلیل کمبود یا نبود واگن یا به علت بازار سیاه نوبت واگن، معطل مانده است. در صورت رفع این مشکلات، حجم مراودات بین ایران و آسیای میانه از جمله تاجیکستان افزایش خواهد یافت.

راه رشد مبادلات

 به باور رئیس اتاق ایران یکی از الزامات رشد مبادلات اقتصادی تهران و دوشنبه امضا موافقتنامه تجارت ترجیحی است برهمین اساس از همتایان خود خواهان پیگیری آن شد. او یکی دیگر از راه‌های رشد مبادلات اقتصادی دو کشور را کشت فراسرزمینی دانست. به نقل از اتاق ایران، او معتقد است باتوجه به محدودیت‌های منابع آبی ایران و درمقابل پتانسیل کشاورزی در تاجیکستان، این مهم بهتر است دنبال شود. درحال حاضر موضوع کشت فراسرزمینی در ونزولا و برزیل در دستور کار دولت قرار گرفته است؛ در مقابل ظرفیت همسایگی تاجیکستان غفلت شده است.