به گزارش اکوایران: 7 روز پیش نمایندگان مجلس، کلیات لایحه دولت پیرامون معافیت مالیات بر ارزش افزوده دارو ، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه را تصویب کردند. لایحه‌ای که حتی ادامه‌دار شدن بحران دارو در شهرهای مختلف کشور هم باعث نشد، مجلسیان آن را سریع‌تر تصویب کنند. بحران دارو در مهر ماه نمایان شد. دولت هم برای جبران بی‌تدبیری‌اش، نوشداوری دیرهنگام تجویز کرد. دولت تقریبا همان روزها لایحه‌ای مبنی بر کاهش مالیات بر ارزش افزود گروهی از اقلام دارویی و غذایی را تقدیم مجلس کرد. در 3 آبان هم معاون اول مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که برمبنای آن گروهی از داروها و تجهیزات پزشکی معاف از مالیات شدند. برمبنای این مصوبه هم گمرک بخشنامه‌ای جدیدی را درخصوص عوارض و مالیات بر ارزش افزوده دارو ، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه را صادر کرد. بخشنامه‌ای که برای رفع ابهام آن مجددا 7 روز قبل بخشنامه جدیدی منتشر کرد. این بخشنامه در راستای اجرای جز 15 بند الف ماده 9 قانون مالیات بر ارزش افزوده و تبصره 1 آن ابلاغ شد. در آن هم نرخ مالیات و عوارض ارزش افزوده درخصوص انواع دارو واکسن انسانی و دامی، لوازم مصرفی درمانی و لوازم توانبخشی اعلام شد.

برمبنای بخشنامه علی وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران، درصورتی که به تشخیص سازمان غذا و دارو، تولید داخلی مشابه نداشته باشد، واردات آن اقلام مشمول معافیت از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده است.

در ضمن طبق  اگر به تشخیص سازمان غذا و دارو، تولید داخل توان پوشش نیاز بازار را نداشته باشد و بازار با کمبود این اقلام مواجه باشد؛ واردات آنها مشمول مالیات و عوارض با نرخ 3 درصد است.

در این بخشنامه وکیلی تاکید می‌کند، باتوجه به مصوبه  ابلاغی 3 آبان معاون اول رئیس جمهور در خصوص موضوع کمبود دارو در کشور تا اطلاع ثانویه، نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای مواد اولیه دارو، شیرخشک اطفال، قطعات یدکی تجهیزات و ملزومات پزشکی و توانبخشی یک درصد خواهد بود.

درضمن نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای مواد اولیه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی مصرفی و شیر خشک اطفال، چنانچه دارای تولید مشابه داخل باشد، 2 درصد است.

این بخشنامه تاکید می‌کند، استفاده از تسهیلات و معافیت صرفا منوط به اعلام نظر صریح سازمان غذا و دارو از طریق سامانه جامع امور گمرکی بر روی اظهارنامه است.

بخشنامه گمرک ایران را در اینجا ببینید.