به گزارش اکوایران، حدود یکسال است که سامانه ایرانیان اصناف، سامانه ثبت نام اینترنتی جواز کسب و کار دچار اختلال شده است. تقریبا یکسال است که هر شخصیت حقیقی و حقوقی که قصد دارد کار جدیدی را شروع کند با این چالش‌ها روبرو است.  مشکلات سامانه در این مدت از مشکلات فنی گرفته تا اطلاعاتی و اجرایی بوده است. به همین دلیل کندی بیش از حد، قطع شدن‌های مکرر و در نتیجه از دسترس خارج شدن آن در برخی ساعات کاری اداری طبیعی شده است.

طبق اظهارات اصناف، هنوز هم اختلالات مکرر در ارتباطات سامانه‌های بین دستگاهی  مثل پلیس اماکن، اداره پست، اداره مالیاتی و… و اِشکال در استعلامات و تبادل داده‌ها وجود دارد.  البته در ماه های اخیر این موضوع شدت پیدا کرده است.

چرا که به گفته قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف، از یک طرف حجم پرونده‌های انباشه شده صدور یا تمدید پروانه کسب افزایش پیدا کرده  و از سوی دیگر درآمدهای تشکل‌های صنفی که از محل صدور و تمدید پروانه کسب تامین می‌شود به شدت کاهش یافته و گاها به صفر نزدیک شده است.

او این موضوع را پیشتر نیز گوش زد کرده بود و گفته بود، عدم امکان پاسخگویی تشکل‌های صنفی به متقاضیان نیز موجب سردرگمی کارآفرینان صنفی شده است.

نوده فراهانی می‌افزاید: از آنجا که زیرساخت‌های این سامانه دچار فرسودگی شده و مراحل فرایندی آن با محدودیت‌های بسیاری همراه است؛ بنابراین ضرورت دارد که نسبت به ارتقاء و توسعه عملکرد فرایندی آن، رفع مشکلات و رضایت‌مندی متقاضیان صنفی تصمیم گیری شود.

این موضوع را رئیس اتاق اصناف تهران نیز تایید می‌کند. علی توسطی به اکوایران می‌گوید: سامانه ایرانیان اصناف درحالی راه اندازی شد که زیر ساخت‌های آن برای 401 اتاق اصناف و 7 هزار و 274 اتحادیه فراهم نشده بود. هنوز هم این سامانه با مشکلات زیادی مواجه است. در این میان موضوع استعلام بر مبنای ماده 168 مالیات نیز مطرح شد. برهمین اساس ما مجبور بودیم برای دریافت هر استعلام ماه‌ها صبر کنیم. چون جواب استعلام‌ها بسیار دیر می‌آمد و یا اصلا پاسخی داده نمی‌شد. در کنار این معطلی‌ها موضوع قطعی اینترنت و کندی ممتد آن هم بود. همه این عوامل باعث شد، در یکسال اخیر اصناف برای دریافت پروانه کسب بین 3 ماه تا 6 ماه معطل شوند.

او افزود: البته چند روزی هست که مشکل استعلام ماده 168 تا حدودی رفع شده است، به دنبال پیگیری‌های اصناف از سازمان امور مالیاتی چند روزی هست که سازمان امور مالیاتی به صورت برخط و سریع پاسخ اصناف را می‌دهد. با این حال ما پیشنهاد کردیم، برای اجرای این بند قانونی و حل بخش زیادی از مشکلات این اصناف مثل قانون ممنوع الخروجی برای موضوع استعلام از اصناف  سقف تعیین شود. مثلا سازمان امور مالیاتی کسانی را که مالیاتشان بالاتر از 50 میلیون تومان در این لیست استعلام قرار دهد. 

او افزد: ما پیشتر به هر فردی که در سازمان امور مالیاتی پرونده داشت، مجوز می‌دادیم. ما  موافق با این هستیم که اصناف مالیات پرداخت کنند؛ اما این قوانین دست و پاگیر مانع فعالیت اصناف می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تهران با نقد مجدد سامانه ایرانیان اصناف  گفت یکی از مسبب‌های اصلی تاخیر در صدور پروانه‌های جواز کسب این سامانه است، پیش از راه‌اندازی این سامانه اتحادیه‌ها به صورت کامل ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز جواز صادر می‌کردند. 

او ادامه دارد: در این فضا اینترنت هم یا کُند است و یا قطع است؛ همه این مسائل منجر شده اصناف از ما ناراضی شوند. درحالی که بخش زیادی از این مشکلات ناشی از زیر ساخت‌ها و قوانین دولتی است.