به گزارش اکوایران، جدیدترین پایش ملی محیط کسب‌و‌کار کشور  که با تمرکز بر استان تهران و بازه زمانی تابستان 1401  انجام شده است؛ 28 مولفه محیط کسب و کار  را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.

این مطالعه که از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران و با همکاری اتاق تعاون و اتاق اصناف انجام گرفته،  رقم شاخص ملی  5.88  نشان می‌دهد. در این مطالعه بدترین نمره ارزیابی معادل 10 است. بنابراین این رقم نسبت به ارزیابی فصل بهار 1401 که معادل 6.07 بوده، بهتر است.

اما وضعیت استان تهران در بخش‌های عمده محیط کسب و کار ، نامطلوب گزارش شده است. مطابق با یافته‌های این طرح، استان‌های کرمان، اردبیل و بوشهر به ترتیب دارای بدترین و استان‌های مرکزی، قزوین و فارس به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار طی تابستان 1401 نسبت به سایر استان‌ها داشته‌است.

نقاط مثبت و منفی محیط کسب وکار

 نتایج این طرح طبق اعلام اتاق تهران همچنین نشان می‌دهد، در تابستان امسال، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، سه مولفه مربوط به محدودیت دسترسی به آب، محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی و نیز نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول را به عنوان مناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور ارزیابی کردند.  در حالی که غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه، بی‌ثباتی سیاست‌ها و رویه‌های اجرایی و همچنین دشواری تامین مالی از بانک‌ها، از سوی کارآفرینان و فعالان اقتصادی به در زمره نامناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار اعلام شده است.

برای کسب اطلاع از جزئیات این طرح اینجا را کلیک کنید.