به گزارش اکو ایران، روند کسری تراز تجاری ایران در کالاهای غیرنفتی دی ماه نزولی شده است. این شاخص دلالت بر کسر واردات از صادرات کشور دارد که به نوعی نشان می دهد در هر مقطع میزان عرضه ارز در کشور به چه میزان بوده و چه تغییری داشته است؟

در همین رابطه داده های آماری تا پایان دی ماه امسال نشان می دهد حدودا 3 میلیارد دلار از کسری تجاری ایران در این ماه نسبت به آخر پاییز امسال، درخصوص کالاهای غیر نفتی کاسته شده است.

تراز تجاری

افت سه میلیارد دلاری کسری تجاری ایران

در پایان دی ماه 1401، حجم کل صادرات ایران برابر با 45 میلیارد و 318 میلیون دلار بوده که نسبت به ماه قبل خود در حدود 25 درصد رشد پیدا کرده است.

این درحالی است که رشد ثبت شده در آمار واردات ایران برابر با 13.8 درصد بوده و در نهایت معادل با 48 میلیارد و 485 میلیون دلار رقم خورده است.

تمایز داده های آماری نشان می دهد در این مدت، ارزش خالص صادرات ایران در کالاهای غیر نفتی که به نوعی همان تراز تجاری در این دسته کالاها محسوب می شود برابر با منفی 3 میلیارد و 167 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

این در حالی است که در نه ماهه امسال تراز تجاری ایران معادل با منفی 6 میلیارد و 370 میلیون دلار رقم خورده بود که بیشترین میزان این شاخص در حداقل دو سال گذشته به حساب می آمد.

برخی تحلیل گران رشد این شاخص را به نوعی بر کاهش عرضه دلار در کشور موثر دانسته و معتقدند نرخ ارز می تواند از این مسیر، رشدی مستمر داشته باشد.

اکنون کسری تجاری ایران دی ماه به نسبت نه ماهه 3 میلیارد و 200 میلیون دلار کمتر شده که عمدتا ناشی از رشد قابل توجه صادرات ایران بوده است. با این حال قیاس آماری داده ها با سال قبل نشان می دهد هنوز هم این شاخص در سطح بالایی قرار دارد.

در بررسی داده های رشد سالانه تجارت ایران در کالاهای غیر نفتی مشاهده می شود تراز تجاری در امسال به مراتب منفی تر از سال گذشته رقم خورده است. البته این آمار بدون محاسبه صادرات نفت است اما تاثیرات افزایشی نرخ ارز آن همچنان قابل توجه است.

در همین رابطه در سال گذشته کسری تجاری ایران در پایان دی ماه برابر با 2 میلیارد و 709 میلیون دلار بوده که در سال جاری حدودا 17 درصد بیشتر شده است.این در حالی است که البته حجم تجارت ایران در این مدت افزایشی چشمگیر را به ثبت رسانده است.

رشد حجم تجارت ایران در سال 1401

مجموع صادرات و وادرات کشور به طور کلی علامتی از حجم کل تجارت ایران بوده و روند آن نشاندهنده وضعیت مبادلات ایران در هر مقطع خواهد بود.

در همین رابطه در آمارهای گمرک مشاهده می‌شود مجموع صادرات و وادرات کشور در کالاهای غیر نفتی برابر با 93 میلیارد و 800 میلیون دلار در پایان دی ماه امسال بوده است.

این رقم در مقایسه با ماه قبل رشدی 15 میلیارد دلاری داشته و نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته حدودا 16.9 درصد بیشتر شده است.

این رشد در بیشینه خود در 5 ماه اخیر قرار گرفته که عمده جهش آن در این ماه در نتیجه رشد صادرات کشور بوده است.

تراز تجاری