به گزارش اکوایران، اخیرا رئیس جمهور قزاقستان به امارات سفر کرد و با مقامات عالی رتبه این کشور از جمله شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات دیدار کرد. جدیدترین پایش تحولات منطقه از سوی اتاق ایران نشان می‌دهد، در میزگرد سرمایه‌گذاری قزاقستان-امارات که در خلال این سفر برگزار شد، رئیس جمهور قزاقستان عنوان کرد این کشور به صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک به امارات بسیار علاقمند است.

او تاکید کرد این کشور از پتانسیل کافی در این زمینه برخوردار است و صادرات این محصولات منجر به نتایج سودمند متقابل برای هر دو کشور خواهد شد.

گفته می‌شود، در بخشی از این بازدید، 9 سند همکاری در زمینه‌های مختلف میان دو کشور به امضا رسید.  مرور مبادلات امارات و قزاقستان نشان می‌دهد، امارات حدود 3 میلیارد دلار در قزاقستان سرمایه‌گذاری کرده است، در حالی که سهم قزاقستان در اقتصاد امارات، حدود 1 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مبادلات تجاری بین دو کشور تا پایان سال 2022 به 600 میلیون دلار رسید.

در این میان وضعیت سرمایه‌گذاری امار ات در ایران چگونه است؟ اواخر سال گذشته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام می‌کند، با تعاملات ایجاد شده در چند ماه اخیر موفق به جذب ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری از امارات شده‌ایم.

درحال حاضر امارات در جرگه شرکای اصلی ایران در جریان تجارت است. امارات چهارمین کشوری است که بیشترین حجم صادرات ایران را به خود اختصاص داده، در این 10 ماهه سال جاری ایران 4میلیارد و 822میلیون دلار کالا و خدمات به امارات صادر کرده است. در مقابل اولین واردکننده کالا به ایران است. در بازه مورد بررسی امارات نزدیک به 15 میلیارد دلار کالا به ایران ارسال کرده است.