به گزارش اکوایران؛ با توجه به وابستگی بسیاری از صنایع به بازارهای صادراتی پژوهشکده پولی و بانکی بمنظور بررسی اثر صادرات بر رشد تولید، شرکت‌ها را بر اساس درجه صادرات محوری به دو گروه تقسیم کرده است و ملاک از درصد محصول صادراتی به کل فروش هر شرکت معیار اصلی صادرات محور بودن شرکت را تشکیل می دهد.  براساس نمودار «رشد تولید در شرکت های صادرات محور در مقایسه با سایر شرکت ها» نشان دهنده آن است که قسمت هاشور کمرنگ دوره‌هایی را مشخص می کند که رشد تولید در شرکت‌های صادرات محور پایین تر از سایر شرکت‌های با وابستگی کمتر به صادرات بوده است و در آن دوره ها موانع صادراتی مانع بالقوه رشد تولید بحساب می آید و در دوره‌های که هاشور پررنگ‌تر شده است اثر محدودیت صادرات عمیق‌تر است این به معنی آن است که همبستگی منفی بین وابستگی به صادرات و رشد بیشتر است. 

 با این شرایط و براساس ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی پژوهشکده پولی و بانکی می توان گفت از آّبان سال 99 تا خرداد 1401 برخلاف دوره قبلی رشد تولید صنایع صادرات محور از رشد تولید سایر صنایع پایین‌‌ تر بوده است. البته ارزیابی صورت گرفته نشان دهنده آن است که این اختلاف از خردادماه به بعد کمتر شد و در تیرماه رشد تولید هر دو گروه تقریبا برابر شده است.

اما این روند از مردادماه تا مهر سال 1401 بعد از 22 ماه به نفع شرکت‌های صادراتی تغییر کرد، بطوریکه در این بازه زمانی رشد شاخص تولید شرکت‌های صادراتی بیشتر از سایر شرکت‌ها بوده است. با این شرایط می توان افزایش رشد در این بازه زمانی را به  صادرات و شرکت‌های صادرات محور نسبت داد. این به معنی آن است که صادرات یکی از عوامل اصلی رشد تولید در این بازه زمانی محسوب می شد.

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ اختلاف رشد این دو گروه بسیار کم شد، بطوریکه در بهمن‌ماه نیز رشد شرکت‌های صادرات‌محور اندکی بالاتر از رشد سایر شرکت‌ها شد.

جدول