به گزارش اکوایران؛ براساس قانون مدت اعتبار کارت بازرگانی  برای سال اول و دوم و سوم به صورت یکساله تمدید خواهد شد و پس گذراندن این سه دوره ی یکساله کارت بازرگانی افراد در صورت نداشتن هیچ گونه مشکل در بازه ی زمانی دو تا سه سال تمدید می شود. و افراد با داشتن سابقه ی 9 ساله در داشتن کارت بازرگانی می توانند این کارت را به صورت 5 ساله تمدید کنند. اما با توجه به اصلاحیه صورت گرفته در صورت که صادرکنندگان بتوانند عنوان ممتاز را دریافت کنند می توانند از کارت بازرگانی با مدت اعتبار 5 ساله داشته باشند.

در این خصوص مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان رضوی اعلام کرد، علاوه بر تمدید اعتبار کارت بازرگانی با اصلاح این آیین نامه همچنین سن مجاز برای دریافت کارت بازرگانی کاهش یافته و امتیازهای ویژه ای برای صادرکنندگان شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

مشکلات صادرکنندگان یکی دیگر از مواردی است که در این نشست مورد ارزیابی قرار گرفت، به گفته مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان که از سوی آنان مطرح شده، ثبت سفارش برای واردات کالا از سوی صادرکنندگان است در زمینه واردات کالا نیز کشور نیاز به ارز حاصل از صادرات دارد از این رو اگر سختگیری‌های لازم از سوی بانک مرکزی صورت نگیرد ارز مورد نیاز برای واردات کالا به موقع تامین نمی شود و ممکن است مشکلاتی برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان به وجود آید.

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم همچنین اعلام کرد که در تلاش هستیم تا ارزی که در سامانه نیما و تالار دوم این سامانه در اختیار واردکنندگان کالا قرار می گیرد، همان قیمت ارز در بازار آزاد را داشته باشد که با این طریق نابرابری موجود بین نرخ ارز آزاد با نرخ ارز نیمایی برطرف شود.