به گزارش اکوایران؛ محسن شکرالهی، مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت در برنامه میز اقتصاد سیما اظهار کرده که باتوجه به نیاز سالانه 2 میلیون دستگاه تلویزیون در کشور، سالانه 1.8 میلیون دستگاه تلویزیون معادل 90 درصد نیاز کشور تولید می‌شود.

به گفته مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت،  4 واحد تولیدی در کشور سالانه 250 هزار دستگاه کولرگازی تولید می‌کنند در حالی که نیاز کشور سالانه حدود 800 هزار دستگاه کولرگازی است.

شکرالهی با اشاره به درخواست‌ تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تامین به موقع مواد اولیه تولید و سرمایه در گردش گفته، در این زمینه از طریق اوراق گام اقدام می‌کنیم. همچنین در نامه وزیر صمت به بانک مرکزی،‌ درخواست تامین 8 هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش تولیدکنندگان لوازم خانگی از طریق بانک‌ها شده است.

براساس اعلام مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت، برنامه تولید مشترک لوازم خانگی با هدف صادرات با کشورهای همسایه شمالی،‌ جنوبی و عراق در دستور کار است. 

شکرالهی از رشد 82 درصدی صادرات یخچال در سال گذشته خبر داده و اظهار کرده 30 میلیون دلار ارزآوری برای کشور در پی داشته و کل صادرات کل لوازم خانگی در سال گذشته با 24 درصد افزایش همراه شده است.

به گفته مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت، اکنون 600 واحد صنعتی در کشور به تولید لوازم خانگی مشغول هستند و صنعت لوازم خانگی در کشور رو به رشد است و در این زمینه 27 خط تولیدی جدید در کشور در حال احداث است که 4 خط جدید تولید لباسشویی، 3 خط ظرفشویی، 3 خط تولید تلویزیون در دست احداث است.

براساس اظهارات شکرالهی، نیاز این صنعت به لوازم تولید شامل فولاد،‌ مس،‌ مواد پلیمری و پتروشیمی 40 هزار تن در ماه است که اگر تولید کننده نتواند از بورس کالا تهیه کند از بازار آزاد تهیه می‌کند. 65 تا 70 درصد مواد اولیه لوازم خانگی در داخل کشور تامین و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود. ضمن اینکه در برخی موارد بالای 90 درصد مواد اولیه لوازم خانگی در داخل تامین می‌شود.

براساس اعلام شاتا، مدیرکل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت از تولید ماکروویو،‌ قهوه‌ساز و اسپرسو هم در داخل کشور خبر داده است.