به گزارش اکوایران؛ رشد شرکت‌های واردات محور براساس محاسبات پژوهشکده پولی و بانکی از آبان تا اسفندماه ۱۴۰۱ (نیمه دوم سال) بیش از ۱۵ درصد بیشتر از رشد شرکت‌های دیگر بوده است. با این شرایط می‌توان گفت شرکت‌های واردات محور مهمترین عامل رشد تولید در ماه‌های اخیر بوده‌اند. با توجه به ارزیابی صورت گرفته می توان گفت در تابستان ۱۴۰۱ شرکت‌های کمتر وابسته به واردات رشد منفی و نزدیک به صفر داشته‌اند، اما رشد شرکت‌های واردات محور به بالای ۱۰ درصد رسیده است.

ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که درجه وابستگی به واردات در بین صنایع و حتی شرکت‌های مختلف، متفاوت است، بدیهی است که مشکلی مانند تحریم که واردات را مختل می‌کند، روی صنایع وابسته‌تر اثر بیشتری دارد. با این شرایط می توان گفت اثر واردات بر رشد تولید صنایع براساس درجه وابستگی به دو گروه واردات محور شدید و واردات محوری کم تقسیم می شود و رشد تولید در این دو گروه در دوره‌های مختلف با هم مقایسه می شود. براساس نمودار «رشد تولید در شرکت های وابسته به واردات در مقایسه با سایر شرکت ها» نشان دهنده آن است که قسمت هاشور کمرنگ خورده دوره هایی را مشخص می کند که رشد تولید در شرکت‌های وابسته به واردات پایین تر از سایر شرکت‌های با وابستگی کمتر به واردات بوده است و در آن دوره‌ها موانع وارداتی مانع بالقوه رشد تولید به حساب می آید و در دوره‌های که هاشور پررنگ خورده اثر محدودیت واردات عمیق‌تر است (همبستگی منفی بین وابستگی به واردات و رشد بیشتر است).  

براساس ارزیابی‌ صورت گرفته در سال 1399 به بعد رشد شرکت‌های واردات محور بالاتر از سایر شرکت‌ها قرار داشته‌اند. به‌طوری که از آبان تا اسفندماه ۱۴۰۰ در حالی رشد شرکت‌های با درجه واردات محوری بالا در بازه مثبت ۲٫۶ تا ۴ بوده، رشد سایر شرکت‌ها در بازه منفی ۱٫8 تا منفی 3٫8 درصد بوده و روند نزولی داشته است. در اردیبهشت و خرداد در حالی که رشد شرکت‌های کمتر وابسته به واردات منفی بوده، رشد تولید شرکت‌های واردات محور به طور متوسط بالای ۶ درصد بوده است. روند طی شده در دوره زمانی مورد بررسی در تابستان 1401 نیز تکرار شد و در حالی که گروه شرکت‌های کمتر وابسته به واردات در این ماه رشد منفی و نزدیک به صفر داشتند، رشد شرکت‌های واردات محور بالای 10 درصد بوده است. از سوی دیگر در مهرماه نیز اختلاف رشد این گروه بیشتر شد؛ بطوریکه از آبان تا اسفند 1401 رشد شرکت‌های وادات محور بیش از 15 درصد بیش از رشد شرکت‌های دیگر شد. با توجه به این آمار می توان به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های واردات محور مهم‌ترین عامل رشد تولید در ماه‌های اخیر بوده اند.  

واردات محور