به گزارش اکوایران، اخیرا سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم با جمعی از نمایندگان اصناف، اتحادیه‌ها و بازاریان دیدار کرده است. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در این دیدار فعالان اقتصادی خواهان اجرای صحیح طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و بهره‌گیری بیشتر از تجارب فعالان اقتصادی و بویژه اعضای اتحادیه‌ها و اصناف در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی  شدند. آنها از تأمین به موقع ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی، دریافت پول نهاده‌های دامی به شکل مدت‌دار، کمک به بهبود و ارتقای شیوه‌های تولید سخن گفتند.

این فعالان اقتصادی همچنین خواهان اعطای مشوق‌های صادراتی برای تولیدات خانگی و روستایی، افزایش سهم کشاورزی در بودجه و برنامه‌ریزی، ایجاد پوشش تأمین اجتماعی برای کشاورزان، صیانت از اراضی کشاورزی و پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران شدند. آنها از اصلاح، یکپارچه‌سازی و مدرن‌سازی نظام توزیع‌، حذف واسطه‌ها و دلالان و واگذاری نظارت بر تولید و توزیع به تشکل‌های صنفی نیز سخن گفتند.

کاهش زمان تخصیص ارز

رئیس دولت سیزدهم در واکنش به اظهارات فعالان اقتصادی در مورد تخصیص به موقع ارز و ثبات قیمت آن گفت: دولت باید در این دو زمینه از تولید و تأمین‌کنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه حمایت کند.

سپس محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گفت، به زودی زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز از حدود ۴۰ روز فعلی به ۷ تا ۱۰ روز کاهش خواهد یافت.

اتحادیه‌ها بهترین ناظران

در این نشست رئیسی، اتحادیه‌ها را بهترین ناظران بر فعالیت اصناف دانست و گفت: اما به شرط آنکه اتحادیه‌ها با نظارت متعهدانه خود اولین مدعی تخلفات هم‌صنفان خود بوده و حقوق و منافع مصرف کننده و تولیدکننده را توامان مدنظر داشته باشند.

او افزود: دست جریان دلالی باید از نظام تأمین و توزیع قطع شود و باور داریم که خود تشکل‌های صنفی بهتر از هر کس دیگری می‌توانند در این راستا ایفای نقش کنند.

رئیسی همچنین با اشاره به درخواست‌های مطرح شده برای پرهیز از قیمت‌گذاری‌های دستوری، گفت: آنچه در سیاست‌های دولت محوریت دارد جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف‌کننده است و میدان دادن به اتحادیه‌ها و اصناف می‌تواند علاوه بر تنظیم بازار و جلوگیری از وارد شدن اجحاف به هر یک از ارکان تولید و مصرف، باعث برخورد موثر با واسطه‌ها به عنوان برهم زنندگان نظام تأمین و توزیع نیز شود.

مبارزه با قاچاق کالا از مبدا

رئیس دولت سیزدهم در مورد رشد قاچاق کالا گفت: قاچاق کالا ضربات مهلک بر پیکر تولید، اشتغال و اقتصاد کشور وارد می‌کند. برهمین اساس مقابله با قاچاق کالا باید از مبدأ صورت گیرد و البته در این مسیر نیز تشکل‌های صنفی می‌توانند با انضباط بخشی به واردات، صادرات و نظام تأمین و توزیع، سهم مؤثری در جلوگیری از توزیع کالای قاچاق در بازار داشته باشند.