به گزارش اکوایران؛ شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در اسفندماه عدد 56.79 محاسبه شده است و شاخص کل بیشترین مقدار 42 ماهه خود از ابتدای شروع طرح را به ثبت رسانده است. در این ماه همه مؤلفه‌های اصلی، بیشتر از ۵۰ گزارش شده‌اند. به نظر می‌رسد رکود شدید ماه‌های قبل و انتظارات تورمی برای ماه‌های آینده باعث شده تا در اسفندماه 1401 در مقایسه با سال‌های قبل، فعالیت‌ها رونق بیشتری داشته باشند.

با توجه به بهبود عدد شاخص کل این سوال مطرح می شود که سایر شاخص‌ها در آخرین ماه سال 1401 چگونه بوده است؟ گزارش منتشر شده از شاخص مدیران خرید نشان می دهد که در اسفند ماه عدد شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار در اسفندماه 60.81 بوده که با شیب زیادی افزایش داشته و دومین بیشترین مقدار خود طی سری 42 دوره را به ثبت رسانده است. براساس این گزارش فعالیت‌ها در هر سه بخش با افزایش همراه بوده است و بخش صنعت و خدمات و کشاورزی شدت افزایش بیشتری را در مقایسه با بخش ساختمان ثبت کرده‌اند.

از سوی دیگر شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در اسفندماه (54.97) نیز به بیشترین مقدار طی 10 ماه اخیر از خردادماه رسیده است، هرچند شدت افزایش این شاخص در مقایسه با اسفندماه سال‌های قبل کم‌تر است. اما در میان بخش‌های اصلی بخش صنعت بیشترین افزایش تقاضا را در میان سایر بخش‌ها داشته است.

در میان شاخص‌های ارزیابی شده از شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده می توان به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در تولید یاد کرد، شاخصی که تاثیر بسیاری در روند تولید دارد. با توجه به اهمیت این شاخص می توان گفت در اسفندماه عدد به دست آمده برای شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده عدد (54.14) بوده که طی 12 ماه گذشته از اسفند 1400 بیشترین افزایش را داشته است. طبق روال اسفندماه هرسال همراه با افزایش تقاضای مشتریان، موجودی مواد اولیه نیز افزایش دارد.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز در اسفند (87.61) با شیب بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش داشته و به بالاترین نرخ 10 ماهه خود از خردادماه رسیده است. هزینه نهاده‌ها با سرعتی بالا به رشد خود ادامه داده و فشار قیمت نهاده‌ها باعث شده تا شاخص قیمت فروش محصولات تولیدشده و خدمات ارائه شده (69.94) بالاترین نرخ افزایش قیمت طی 10 ماه اخیر را داشته باشد. نرخ افزایش قیمت‌ها در هر سه بخش شدید بوده و بخش خدمات و کشاورزی بیشترین نرخ افزایش در قیمت فروش را ثبت کرده است.

از سوی دیگر شاید یکی از شاخص‌های که به بازگشت امید و رونق در اقتصاد کشور منجر شد به کاهش شاخص موجودی محصول نهایی در انبار یا کارهای معوق و ناتمام مربوط باشد. براساس ارزیابی‌ها این عدد این شاخص در اسفند ماه (45.18) بوده که برای سومین ماه پیاپی شکل کاهشی داشته است و در 30 ماه گذشته از مهر 99 به کمترین میزان خود رسیده است.

از سوی دیگر شاخص میزان فروش کالاها یا خدمات در اسفندماه (61.18) برای دومین ماه پیاپی بعد از خروج از رکود 7 ماهه خود افزایش داشته و شدیدترین نرخ افزایش در سری زمانی 42 ماهه خود را ثبت کرده است. طبق استانداردهای دوره‌ای هرسال در اسفند شرکت‌ها با افزایش فروش روبرو هستند. اگرچه بخشی از شدت افزایش فروش به دلیل کاهش شدید فعالیت‌ها در ماه‌های قبل بوده از طرف دیگر وجود نااطمینانی که به دلیل شرایط تورمی طی ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود باعث افزایش تقاضا و فروش شده است.

با وجود اینکه شاخص‌های مورد ارزیابی از بازگشت رونق به اقتصاد کشور حکایت دارد، اما شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی نشان از کاهش امید به ماه‌های آینده دارد. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته عدد پیش بینی شده از سوی مدیران خرید برای ماه آینده (36.48) است که طی 12 ماه اخیر از اسفندماه 1400 به کمترین مقدار خود رسیده است. پیش‌بینی کاهش فعالیت‌ها در فروردین‌ماه طبق روال سال‌های قبل وجود دارد.

Img20230411143220179