به گزارش اکوایران؛ آمار اعلام شده از سوی گمرک همچنین نشان از آن دارد که حجم تجارت کشور در سال گذشته به لحاظ ارزشی با رشد 12.22 درصدی برابر با ۱۱۲میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار بوده و به لحاظ حجمی هم در مجموع 122 میلیون تن کالا به کشورهای مقصد صادر شده است. داده‌های اعلام شده شامل صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی بوده است.   

ارزیابی داده‌های اعلام شده از سوی گمرک همچنین نشان دهنده آن است که 84 درصد از کل حجم صادرات در سال گذشته به 10 کشور اول صورت گرفته و چین و عراق مقاصد اول صادراتی کشور بوده اند.

صادرات ارزش

عمده مقاصد صادراتی 

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی کالاهای صادراتی ایران به چه کشورهای صادر شده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد سال گذشته «چین»، «عراق»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی»، «هند»، «افغانستان»، «پاکستان»، «عمان»، «اندونزی» و «فدراسیون روسیه» عمده مقاصد صادراتی کشور بوده اند.

با توجه به آمار گمرک می‌توان گفت در سال 1401 صادرات به «چین» با رقمی بالغ بر 14میلیارد و 580 میلیون دلار صورت گرفته است، سهم این کشور از کل ارزش صادرات 27.4 درصد ثبت شده است، اما حجم صادرات به این کشور نیز برابر با 31 میلیون و 150 هزار تن بوده که این کشور را صدرنشین این بخش کرده است.   

با توجه به داده‌های اعلام شده «عراق» هم مانند چین به لحاظ حجم و ارزش جایگاه دوم را در سال گذشته به خود اختصاص داد. سهم صادرات به «عراق» در سال 1401 برابر با 19.2 درصد و مجموع صادرات به این کشور 10 میلیون و 237 میلیون دلار بوده است. اما حجم صادرات به این کشور نیز 10 میلیون و 237 هزار تن برآورد می شود.

اما سهم «ترکیه» به عنوان سومین مقصد صادراتی کشور هم به لحاظ ارزش و هم وزن چند درصد بوده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان دهنده آن است که 14 درصد از ارزش  صادرات در سال گذشته به ترکیه اختصاص داشت، مجموع صادرات به این کشور برابر با 7 میلیارد و 459 میلیون دلار با حجم 14 میلیون و 633 هزار تن بوده است.

براساس داده‌های اعلام شده چهارمین مقصد صادراتی در نیمه نخست سال جاری «امارات متحد عربی» است که سهمی 10.8 درصدی از صادرات را به خود اختصاص داده؛ صادرات ایران به امارات متحد عربی در این مدت به 5 میلیارد و 766 میلیون دلار رسید.

براساس داده‌های اعلام شده پنجمین مقصد صادراتی ایران در سال گذشته «هند» بوده و این کشور با سهم صادراتی 4 درصدی داشت و رقم صادرات ایران به هند به 2 میلیارد و 146 میلیون دلار رسید.

باتوجه به داده های اعلام شده حجم صادرات «افغانستان» هم در این مدت به سه میلیارد و 381 میلیون دلار رسید و صادرات به «پاکستان» هم در سال گذشته برابر با سه میلیارد و 538 میلیون دلار برآورده شده است. اما صادرات به «عمان» هم در سال گذشته سه میلیارد و 342 میلیون دلار بوده و «اندونزی» هم وارداتی به ارزش یک میلیارد و 752 میلیون دلاری از ایران در سال گذشته داشته است، اما صادرات به «فدارسیون روسیه» هم در سال 1401 به یک میلیارد و 419 میلیون دلار رسید.

صادرات حجم