به گزارش اکوایران؛ با توجه به آمار گمرک می‌توان گفت در سال 1401 صادرات به «چین»  بالغ بر 14میلیارد و 580 میلیون دلار بوده که سهم این کشور از کل ارزش صادرات به 27.4 درصد رسیده است، به لحاظ حجمی هم ایران در بازه زمانی مورد بررسی 31 میلیون و 150 هزار تن کالا به این کشور صادر کرد و با این شرایط چین توانست شریک اول تجاری با ایران شود. با توجه به آمار گمرک می توان گفت 10 قلم کالای اول صادر شده به این کشور در گروه محصولات پتروشیمی قرار دارد. اما اگر کمی جدول صادرات به چین را گسترده‌تر کرده و 40 محصول اول صادراتی به این کشور را ارزیابی کنیم، در میانه جدول «زعفران» هم به چشم می‌خورد که این امر نشان از آن دارد که این محصول صادراتی ایران توانسته جایگاه خوبی در جمع محصولات صادر شده به چین به خود اختصاص دهد. اما از زعفران که بگذریم به نام «سایر سگ‌ماهی ها و کوسه‌ها و ...» نیز در فهرست اقلام صادراتی به این کشور به چشم می خورد محصولی که در چین طرفداران بسیاری دارد، اما قرار گرفتن آن در فهرست محصولات صادراتی ایران قابل توجه است.       

10 قلم اول صادر شده به چین

براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در میان اقلام صادر شده به چین می توان به «پروپان مایع شده»، «بوتان مایع شده»، «متانول»، «پلی اتیلن گرید فیلم »، «کاتود و قطعات کاتود» ، «سنگ آهن بهم فشرده شده» و «پلی اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص (چگالی) 94% یا بیشتر» اشاره کرد.

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که دربازه زمانی مورد بررسی بیش از 3 میلیارد دلار «پروپان‌مایع شده» با حجم 5 میلیارد و 500 میلیون تن به چین صادر شده و این محصول پتروشیمی با اختلاف در صدر جدول کالاهای صادراتی ایران به چین قرار گرفت. ارزش صادرات «بوتان‌مایع شده» بیش از 2 میلیارد دلار با حجم بیش از 21 میلیون تن بوده است.

اما «متانول» سومین محصول صادراتی ایران به چین محسوب می شود که در سال گذشته ایران یک میلیارد و 880 میلیون دلار متانول به این کشور صادر کرده است.

ارزش «پلی اتیلن گرید فیلم» صادراتی هم برابر با یک میلیارد و 400 میلیون دلار بوده و در این مدت هم در مجموع 643 میلیون «کاتود و قطعات کاتود» از ایران به چین صادر شده است.

با توجه به داده‌های گمرک ارزش «سنگ آهن بهم فشرده شده» صادراتی به چین هم برابر با 632 میلیون دلار بوده است. اما در فهرست 10 قلم کالای صادراتی به چین «پلی اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص (چگالی) 94% یا بیشتر» نیز دیده می شود که ارزش صادرات آن برابر با 586 میلیون دلار برآورد شده است.