به گزارش اکوایران؛ سیدمحمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه سفر یک روزه خود به استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار کرده که ما در وزارت جهاد کشاورزی مصمم هستیم در کوتاه‌ترین زمان مشکلات تولید‌کنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی را برطرف کنیم.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از اختصاص 12 میلیارد برای لایروبی قنوات شهرستان دلیجان و محلات خبر داده و گفته که قرارداد اجاره پارک جنگلی پانزده خرداد دلیجان تمدید شده است. 

به گفته آقامیری، سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که بخشی قابل توجهی از مجموع تولیدات کشور را شامل می‌شود و ما در وزارت جهاد کشاورزی به شدت خود را موظف به تامین  غذایی کشور از یک سو و تامین سلامت محصولات کشاورزی از سوی دیگر می‌دانیم.

براساس اظهارات سرپرست وزارت جهادکشاورزی درباره قیمت برخی اقلام اساسی، برای قیمت شیر از حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بحث شد و در نهایت با ۲۵ درصد افزایش قیمت ۱۵ هزار تومان به تصویب رسید.

آنطور که آقامیری اظهار کرده، اتحادیه سراسری مرغداران پس از تعیین نرخ قیمت گوشت مرغ تعهد کردند تا  ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ قیمت مرغ از ۷۳ هزار تومان فراتر نرود، دولت حمایت‌های لازم را به عمل آورد اما اتحادیه به تعهد خود پایبند نبود.

 

به گفته سرپرست وزارت جهادکشاورزی، به دو شرط تعیین قیمت به اتحادیه واگذار شد اول اینکه تا تاریخ ۳۱ فروردین سال ۱۴۰۳ تغییری در قیمت صورت نگیرد و دوم اینکه در صورت تغییر قیمت نهاده‌ها، مگر افزایش بالای ۷ درصد، این قیمت ثابت بماند، پس از تخلف چند کارخانه جوجه‌کشی اعلام کردیم که اگر گران‌فروشی انجام شد، شرکت متخلف به اندازه ظرفیت تولید جریمه شود، بر همین اساس یکی از این شرکت‌ها ۳۲۴ میلیارد تومان جریمه شد.

براساس اظهارات آقامیری، مرغداران از ۳ ماه قبل نهاده را بر اساس روندی که در وزارتخانه وجود دارد، پیش خرید می‌کنند، وارد کننده نیز باید پس از واردات کالا به کشور پول دریافت کند.

براساس اظهارات سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، واردکنندگان فقط برای تقسیم درست بازار در اختیار اتحادیه‌ها قرار خواهند گرفت و حداکثر تا ۳ ماه آینده این مهم به طور کامل تعیین تکلیف خواهد شد.

آقامیری اظهار کرده که قول می‌دهیم چنانچه مرغداران ماهیانه ۵۰ هزار تن مرغ تحویل دهند، مرغ مازاد این تولید را تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ صادر کنند و شرایط صادرات را نه تنها برای مرغ؛ بلکه برای تخم مرغ نیز فراهم کنیم.

سرپرست وزارت جهادکشاورزی گفته که اجازه نمی‌دهیم مدل تار عنکبوتی اقتصاد بر وزارت جهادکشاورزی چنبره بزند، برنامه‌ریزی برای آینده بر اساس تجربه گذشته محور برنامه‌های این وزارتخانه است.

براساس اعلام فارس، آقامیری تاکید کرده که وزارت جهادکشاورزی به شدت به دنبال افزایش تولید به خصوص در حوزه مرغ است، مرغدار اجازه ندارد نهاده یارانه‌ای بگیرد و قیمت مرغ را افزایش دهد و اگر مرغدار نسبت به توزیع مرغ بر اساس نرخ مصوب اقدام نکند و به ضرر و زیان مردم توجهی نکند، ما هم مرغ از ترکیه وارد می‌کنیم.