به گزارش اکوایران؛ اواخر اردیبهشت ماه بود که روسای گمرکات ایران و روسیه در نشستی مشترک ضمن توافق بر تسهیل تجارت و توسعه ترانزیت بین دو کشور بر این نکته تاکید کردند در صورت همکاری‌های بیشتر، امکان افزایش 3 برابری حجم مبادلات میان این دو شریک تجاری وجود خواهد داشت. براساس آمار گمرک حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته  حدود 2 میلیارد و 320 میلیون دلار بوده که با این شرایط این کشور توانست عنوان ششمین صادرکننده کالا به ایران از آن خود کند؛ حال با توجه به توافق صورت گرفته میان دو کشور می توان گفت این دو کشور دارند جایگاه خود را سطح مبادلات بهبود بخشند.

هرچند دو کشور در این خصوص به توافق رسیده‌اند اما یک مانع موجب شده تا تجار مسیر کشورهای همسایه را برای صادرات به روسیه انتخاب کنند و به نوعی صادرات مستقیم به این کشور را دور بزنند.

با این شرایط این نکته مطرح می شود که با وجود پیوستن ایران به اتحادیه اورسیا چرا همچنان موانع تجاری میان ایران با این اتحادیه وجود دارد. در این خصوص نایب‌رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران به این نکته اشاره می کند که در حال حاضر تجار ایرانی برای صادرات مستقیم به روسیه باید حدود 28 درصد مالیات پرداخت کنند؛ از این رو کالاها را از طریق ارمنستان و قرقیزستان که تعرفه صفر دارند به روسیه صادر می‌کنند.

 محمدعلی محمد میرزاییان از موانع و مشکلات تجارت آزاد ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و کشورهای عضو حوزه CIS می‌گوید: باوجود اینکه ایران به اتحادیه اوراسیا پیوسته است و می‌تواند تجارت آزاد با این کشورها داشته باشد، ولی در عمل مشکلات زیادی در مسیر همکاری وجود دارد. به گزارش اتاق بازرگانی ایران، یکی از موانع جدی در مسیر توسعه تجارت این است که برای صادرات مستقیم محصول از ایران به روسیه باید تجار ایرانی حدود 28 درصد مالیات پرداخت کنند، برای همین بیشتر این صادرات به‌صورت غیرمستقیم از ایران به ارمنستان و قرقیزستان صادر و از آنجا به مقصد روسیه صادرات مجدد می‌شوند.

مشکلی که میرزاییان معتقد است، پرداخت مالیات 28 درصدی و تعرفه بالا در گمرک روسیه مانع بزرگی برای تجارت با روسیه است که حل این مسئله در اختیار وزارت امور خارجه است. در این شرایط ما مجبور هستیم که کالای خود را از طریق کشور ثالث به روسیه صادر کنیم.

بطوریکه در حال حاضر کالای ایرانی برای ورود به بازار روسیه از مسیر ارمنستان و قزاقستان و قرقیزستان به این کشور وارد می‌شود؛ برای اینکه در این کشورها تعرفه گمرکی صفر است.

به‌گفته محمد میرزاییان شرکت‌های ایرانی پول‌های خود را از طریق صرافی با 6 درصد به ایران منتقل می‌کنند، اگر VT بانک روسی که به تازگی در ایران شعبه خود را دایر کرده، بتواند با این شرایط با تجار ایرانی کار کند، مقرون‌به‌صرفه خواهد بود وگرنه مشکلات همچنان در حوزه تجارت با روسیه ادامه دارد.

او پیشنهاد می‌کند: تعرفه روسیه برای کالاهای صادر شده از ترکیه بسیار پایین و گاهی صفر است. باید تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و روسیه برداشته شود و تجار ایرانی بتوانند مستقیم به روسیه کالا صادر کنند. ما کالای زیادی از روسیه وارد می‌کنیم و بازارهای روسیه به کالای ایرانی نیاز دارند؛ در این زمینه تهاتر هم می‌تواند راهگشای مشکلات باشد. باید بتوانیم از این فرصت در کنار روابط مناسب دو کشور بهترین استفاده را انجام دهیم.