به گزارش اکوایران؛ اما وضعیت تراز تجاری کشور در مدت زمان مورد بررسی چگونه بوده است؟ با توجه به روند تجارت خارجی کشور در دوماه نخست سال جاری می‌توان گفت تراز تجاری منفی 425 میلیون دلار شد،‌این در حالی که در بازه زمانی مشابه سال قبل تراز تجاری کشور  مثبت 317 میلیون دلار ثبت شده بود که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت تراز تجاری کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 740 میلیون دلاری داشته است.

کارنامه تجارت خارجی ایران در دومین ماه سال 1402 نشان می دهد ارزش صادراتی ایران در این مدت به ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسید. براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک می‌توان گفت تجارت خارجی کشور در دوماهه امسال به ۲۵ میلیون و ۷۳۲ هزارتن و به ارزش ۱۵ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار رسیده است؛ که از این میزان ۲۱ میلیون تن به ارزش ۷ میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره ، نفت سفید و تجارت چمدانی صادر شد که به لحاظ وزنی ۱۲/۲۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۳/۷۲ درصد کاهش داشته است.

‌براساس گزارش منتشر شده در بازه زمانی مورد بررسی ۴ میلیون و ۷۳۲ هزارتن به ارزش ۷ میلیارد و ۹۴۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت که این میزان به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۸/۷۰ درصد و ۴/۷۹ درصد کاهش یافته است.  

تراز 2

مقایسه تراز تجاری نسبت به سال 1401

با توجه به منفی شدن تراز تجاری در سال جاری این پرسش مطرح می شود که در بازه زمانی مشابه سال قبل تراز تجاری کشور چگونه بوده است؟

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که حجم تجارت کشور در سال 1401 برابر با 16 میلیارد و 984 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یک میلیون و 530 میلیون دلاری داشته است. با توجه به روند تجارت خارجی کشور در سال 1401 می توان گفت تراز تجاری کشور در این مدت مثبت بوده است؛ بطوریکه در دوماه نخست سال گذشته تراز تجاری کشور بیش از مثبت 317 میلیون دلار ثبت شده بود.  

تراز