به گزارش اکوایران؛ بر اساس آمار دریافتی از بانک اطلاعاتی سازمان سرمایه‌گذاری خارجی بیشترین مجوز سرمایه‌گذاری خارجی در طول 12 سال گذشته در سال 1401 ثبت شده و کمترین مصوبات نیز در سال 1393 صادر شده است. با نگاهی به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در سال 1401 روند صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی رکورد جالبه توجهی داشته و حجم سرمایه‌گذاری‌های مصوب در این سال به 4 میلیارد و 193 میلیون دلار رسید که این امر از استقبال سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه کشور دارد.

با نگاهی به این آمار می توان گفت پیش از این رکورد صدور جواز سرمایه‌گذاری خارجی در سال 1396 ثبت شده بود، اما این روند ناگهان در سال 1397 سقوط کرد و پس از آن به صورت پلکانی شاهد افزایش صدور جوازهای سرمایه‌گذاری در کشور بوده‌ایم.

اما روند سرمایه‌گذاری در بازه 12 سال گذشته چگونه بوده است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۲ به یک‌باره صدور جواز کاهش قابل توجهی پیدا کرد و به ۷۳۹ میلیون دلار رسیده است. اما در سال ۱۳۹۵ حجم سرمایه‌گذاری بهبود یافت و به رقم یک میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار رسید و این روند در سال‌های بعد از با افت و خیز همراه بوده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت روند صدور مجوز سرمایه گذاری در این بازه زمانی رشدی 272 درصدی داشته این رشد در مقایسه با سال 1401 نسبت به سال 1391 ( بازه زمانی 11 ساله) صورت گرفته است.

هرچند فعالان فعالان اقتصادی معتقدند صدور جواز به معنی ورود سرمایه نیست، اما آنها به این نکته نیز اشاره می‌کنند که رشد سرمایه‌گذاری صورت گرفته می‌تواند در نهایت جذب سرمایه‌گذاری در کشور را بالا ببرد.

photo_2023-06-19_13-57-07

بیشترین مجوزها به کدام کشورها رسید؟

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد که در این بازه زمانی 185 مجوز سرمایه‌گذاری به همراه 18 مجوز افزایش سرمایه صادر شده است.  

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که در بازه زمانی مورد بررسی به لحاظ تعداد بیشترین مجوزهای صادره برای سرمایه‌گذاران کشور افغانستان بوده بطوریکه 35 درصد مجوزهای صادره به این کشور اختصاص داشته است. سهم عراق هم از مجوزهای صادره برابر  با 30 درصد بوده و امارات متحده عربی هم 24 درصد

براساس داده‌های اعلام شده هرچند نامی از روسیه دیده نمی‌‌شود، اما این کشور تنها به 3 مجوز بیشترین سهم به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد، ارزش سرمایه‌گذاری خارجی روسیه برابر با ۲ میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار بوده بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شود.