رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی از ورود بیش از ۳.۲ تن طلا به صورت رسمی از گمرکات به کشور طی چند ماه اخیر خبر داد.

مهدی محمدی با اشاره به این خبر، نوشت که این مساله در پی مصوبه دولت برای تسهیل واردات طلا و معافیت آن از هرگونه مالیات و عوارض صورت گرفته است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد در حساب کاربری خود در توئیتر درذ همین رابطه نوشته است: «مصوبه دولت برای تسهیل واردات طلا به کشور و معافیت آن از هرگونه مالیات و عوارض که با اصرار وزارت اقتصاد تصویب شد در چند ماه اخیر موجب ورود بیش از ۳.۲ تن طلا به صورت رسمی از گمرکات به کشور شده است.»

بر اساس این گزارش، مهر سال قبل سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌‌ای به ادارات کل امور مالیاتی اعلام کرد که با توجه به مصوبه اخیر دولت، واردات طلا، پلاتین و نقره به صورت خام از طریق مبادی رسمی گمرکی کشور مجاز بوده و از پرداخت عوارض گمرکی و هرگونه مالیات از قبیل مالیات عملکرد و ارزش افزوده معاف است و از نظر منشأ ارز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. اعتبار این مصوبه از تاریخ ابلاغ (دوم شهریور ۱۴۰۱) تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ بوده است.

با این حال، در همین رابطه محمد کشتی‌آرای - کارشناس صنعت طلا - گفته بود که قانون معافیت مالیاتی واردات طلا، نقره و پلاتین موضوع جدیدی نیست و این قانون چهار سال پیش مطرح شد و به تصویب رسید‌‌. به عبارت بهتر مالیات ارزش افزوده و تعرفه گمرکی مواد اولیه طلا، نقره و پلاتین صفر بوده و هیچ نوع مالیاتی به این عناصر تعلق نمی‌گرفت. موضوع تازه‌‌ای که در ابلاغیه جدید ذکر شده این است که پیش‌‌تر اگر اقدامی در جهت واردات طلا، نقره و پلاتین صورت می‌گرفت باید منشأ ارز اعلام و مشخص می‌شد، اما در ابلاغیه جدید نیازی به عنوان دقیق منشأ ارز نیست و به ازای هر میزان واردات، نیاز به مشخص شدن منشأ ارز نیست.