به گزارش اکوایران، صبح امروز در مراسم روز ملی اصناف، علی توسطی، رئیس اتاق اصناف تهران از رئیس مجلس خواست‌ که در ارتباط با اصلاح قانون نظام صنفی و بازنگری خلاء‌های موجود در درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، کمک کند.

قاسم نوده فراهانی، نماینده اصناف در وزارت صمت به چالش‌های قوانین و مقررات موجود  پرداخت و گفت: در حال حاضر در درگاه ملی مجوزها و امضای پروانه‌های کسب مشکل وجود دارد؛ پرداخت.

او افزود: قرار است قانون نظام صنفی جدیدی در مجلس مصوب شود، اما در قانون نظام صنفی جدید که ۶۲ صفحه آن اصلاح شده نیز مشکلاتی وجود دارد که لازم است درباره آن از نظرات اصناف استفاده شود.

به گفته نماینده اصناف در وزارت صمت به عنوان مثال در قانون نظام صنفی برای بیش از ۳ میلیون واحد صنفی فقط ۳۶ اتحادیه در نظر گرفته شده که قطعاً با این تعداد اتحادیه اداره این تعداد واحد صنفی امکان پذیر نیست. پس لازم است درباره قانون نظام صنفی جدید از نظرات اصناف نیز استفاده شود و ۱۰ بند مورد نظر اصناف سرلوحه کار قرار گیرد.

او افزود: اکنون به ازای هر ۲۵ نفر، یک واحد صنفی در کشور وجود دارد که این مسأله مزایا و مضراتی دارد.

پاسخ قالیباف به درخواست اصناف

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز در خصوص اصلاح قانون اصناف گفت: سال گذشته در رابطه با قانونگذاری با هم صحبت‌هایی داشتیم و قول‌هایی داده شد که دقیقا هرچه نگاه می‌کنم تاکنون این موضوع پیش نرفته است. به این دلیل که نه ما در مجلس و نه شما در این عرصه ارتباط ساختاری برقرار نکرده‌ایم.

او افزود: انتظارم این است که این ارتباط برای اینگونه حکمرانی در حوزه اقتصاد برقرار شود.

قالیباف تاکید کرد: در یک سال باقیمانده از مجلس، اصلاح قانون اصناف و مواردی از آن باید انجام شود. اما  نمی‌توانیم موضوعی را تصویب کنیم که خود اصناف با آن مشکل داشته باشند.

امضا طلایی روسای اتحادیه‌ها پابرجاست

در مراسم روز ملی اصناف علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، درباره درگاه ملی صدور مجوزها نیز گفت: باید توجه داشت که درگاه ملی صدور مجوزها سامانه نیست و تنها درگاه است که فقط درخواست‌ها در آن  ثبت می‌شود اما نظارتی بر روی آن نیست.

 معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت ادامه داد: باید توجه داشت که قانون نظام صنفی نسخ نشده است و برای صدور مجوز ها کماکان باید روسای اتحادیه ها صدور پروانه را امضا کنند.

او افزود: برداشت غلطی در این ارتباط ایجاد شده است و در صورتی که قانون درست اجرا می‌شد؛ اکنون نیازی به اصلاح  وجود نداشت.

راه‌اندازی شهرک‌های صنفی

در مراسم امروز محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از فراهم شدن امکان راه‌اندازی شهرک‌های صنفی خبر داد.

او با اشاره به اینکه تامین مالی یکی از بحث‌های اصلی اصناف و تولیدی‌ها است، گفت: در ماه‌های اخیر دولت اصلاحه‌ای بر اسانامه سازمان شهرک‌ها اعمال کرد که بتوان شهرک صنفی نیز ایجاد کرد. این موضوع اخیرا مصوب هم شد.

به گفته  سیجانی در حال حاضر  هر گروه کالایی که در استان بخواهد شهرک صنفی ایجاد کند می‌تواند درخواست خود را ارائه داده تا با همکاری شورای برنامه ریزی استان بحث مکان یابی انجام شود.

خبر در حال تکمیل.....