به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان دهنده آن است که تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری 178 هزار و 251 تن برنج به ارزش 212 میلیون و 567 هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی 350 هزار و 360 تن به ارزش 534 میلیون و 603 هزار وارد کشور شده بود.

این آمار نشان‌دهنده آن است که واردات این کالای اساسی در دو ماه اخیر در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته با کاهش حدودا 50 درصدی به لحاظ وزنی و کاهش 60 درصدی به لحاظ ارزشی داشته است.

اوایل خردادماه بود که انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران خبر رسوب برنج در استان مازندران را اعلام کرد؛ این خبر در حالی اعلام شد که براساس سنت هرساله نیمه تابستان زمان برداشت برنج است، اما با توجه به رسوب حدود 40 درصدی محصول سال گذشته این بیم وجود دارد که با برداشت برنج جدید شاهد افت شدید قیمت و زیان انبوه کشاورزان باشیم. با اعلام این خبر معاون اول رییس جمهور با قید فوریت دستور داد تا وزارتخانه‌های «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم»، «تحقیقات و فناوری» اقدام به خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان کنند.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان از آن دارد که با توجه به انبار شالیکاران در دوماه نخست سال جاری واردات برنج به لحاظ ارزش و وزن افت قابل توجهی داشته است.

بیشترین برنج از هند وارد شد

براساس آمار گمرک در مدت زمان مورد بررسی 89 هزار تن برنج به ارزش 101 میلیون دلار از هندوستان وارد کشور شد و با این شرایط این کشور بیشترین حجم واردات برنج را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر در بازه زمانی مورد بررسی 35 هزار تن برنج به ارزش 6میلیون دلار از مناطق آزاد وارد کشور شد.

اما حجم برنج وارد شده از پاکستان نیز برابر با 73 هزار تن برنج به ارزش 92 میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان می دهد که در مدت زمان مورد بررسی 10 هزار تن برنج به ارزش 12 میلیون دلار از امارات متحده عربی وارد کشور شده است که این میزان از مناطق آزاد به 200 تن برنج به ارزش 400 هزار دلار از مناطق ویژه رسید. اما در میان کشورهای واردکننده برنج یک هزار تن برنج به ارزش یک میلیون دلار از تایوان وارد کشور شده است.

برنج 1402