به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده صادرات کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی در بهار امسال ۳۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل  صادرات غیر نفتی به لحاظ وزنی افزایش ۲۴.۴۲ درصدی و از حیث ارزش کاهش ۸.۸۴ درصدی داشته است.     

 اما روند واردات در این بازه زمانی چگونه بوده است؟ آمار اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در این مدت ۸ میلیون و ۶۰۰ هزارتن کالا به ارزش ۱۴ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و ۵.۷۹ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر باتوجه به کاهش قیمت جهانی برخی از کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی، علی‌رغم افزایش 16 درصدی وزن محصولات صادراتی با این حال ارزش این محصولات 18 درصد کاهش یافته است.  

براساس داده‌های اعلام شده در بهار امسال «ذرت»، «دانه سویا»، «روغن دانه آفتابگردان»، «برنج»، «گندم» و «جو» عمده‌ اقلام اساسی وارداتی به کشور بوده‌اند که در مجموع از نظر وزنی ۵۶.۱۵ درصد و از نظر ارزشی ۱۹.۷۹ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای طرف تجارت

براساس این گزارش، «چین»، «عراق»، «ترکیه»، «امارات متحده عربی» و «هند» ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی ایران بوده‌اند که به ترتیب ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و ۴۸۹ میلیون دلار به این ۵ کشور رقم صادراتی به این کشورها است. 

اما ۵ کشور اول مبدا کالاهای وارداتی در ۳ ماهه اول امسال به ترتیب شامل «امارات متحده عربی» به ارزش ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، «چین» ۴ میلیارد دلار، «ترکیه» یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، «آلمان» ۵۴۸ میلیون دلار و «هند » ۵۰۱ میلیون دلار بوده‌اند. 

براساس گزارش گمرک در این مدت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل ۷/۸۶ درصد کاهش داشته است.