به گزارش اکوایران، دی ماه سال گذشته مقامات وزارت صمت اعلام کردند، سند تجارت آزاد بین دو طرف نهایی شده و بر این اساس 90 درصد کالا در توافق‌نامه موردنظر جزو کالاهایی قرار گرفتند که تعرفه آنها صفر خواهد بود.

اما این توافق مسکوت مانده است. یک منبع آگاه به «اکوایران» گفت: ایران وقتی لیست نهایی را برای طرف اوراسیایی ارسال کرد. آنها با لیست موافقت نکردند.  آنها خواهان حذف تعرفه‌های بیشتر از سوی ایران هستند . با این اتفاق عملا روند تحقق تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا متوقف شده است.

البته روز قبل رحمت‌الله خرمالی مدیرکل دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفته بود، روند انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد به صورت موفقیت آمیز درحال اتمام است. اما به جزئیات این موضوع اشاره نکرده است.

او در ادامه به اثرات انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرده بود و گفته بود، در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات ایران به اوراسیا ۷۰ درصد رشد داشته است.

طبق داده های سازمان توسعه در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه قبلش صادرات ایران به اوراسیا ۲۸ درصد و در دوماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته که بیشترین رشد صادرات به کشورهای روسیه و ارمنستان اختصاص داشته است.