اکوایران: رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با انتقاد از نویسندگان برنامه هفتم می‌گوید: در برنامه هفتم شرایط کشور عادی تصور شده است و مشکلات بانکی، تجاری و سرمایه‌گذار نادیده گرفته شده است.

به گزارش اکوایران، محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران می گوید: در پیش نویسی که تحت عنوان برنامه هفتم منتشر شده است. یک نکته‌ای که خیلی قابل توجه است این که فرض شده شرایط کشورعادی است. یعنی نظام بانکی ایران می‌تواند با نظام بانکی بین‌الملل کار کند. سرمایه‌گذاری خارجی  می‌تواند انجام شود.

او  می‌افزاید: تجارت خارجی کاملا روال عادی دارد. درحالی که ما در بخش خصوصی با این واقعیت مواجه هستیم که یک فعالیت تجاری با نظام تجارت بین‌الملل به شکل عادی و نرم قابل انجام نیست. وقتی با چنین واقعیتی روبرو هستیم ؛ فرض بر این بود که  برنامه بتواند یک پیامی به فعالان اقتصادی بدهد که به دنبال حل این موضوع بروند. فرض بر این بود دولت راه‌های خروج از مشکلات را ترسیم و براساس آن اقدام کند.

به نقل از اتاق ایران، قاسمی می‌گوید: موضوعی مثل رابطه نظام بانکی ایران و با نظام بین‌الملل فراتر از تحریم‌هاست و مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی یا «اف ای تی اف» است. دولت می‌خواهد در این باره چه کار کند؟

او می‌افزاید: اتاق ایران در پیش‌نویسی که برای برنامه هفتم نوشته بود به صراحت گفته بود، باید دولت در زمینه «اف ای تی اف» تصمیم بگیرد و مشکلات را مرتفع کند. چون نظام بانکی ایران حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود؛ نمی‌توانند به نظام بانکی بین‌الملل بپوندد.

قاسمی تاکید می‌کند: این موضوعات در برنامه هفتم مسکوت مانده است . برنامه نویس فرض کرده حالا ببینیم در آینده چه پیش می‌آید.