به گزارش اکوایران؛ پیش بینی ها نشان می‌دهد هر سه گروه «کشاورزی»، «نوشیدنی» و غذایی در سال 2023 با افت شاخص قیمت نسبت به سال گذشته روبرو خواهند شد. با این شرایط می‌توان گفت براساس نقشه جهانی تورم غذایی با وجود اینکه شاهد روند کاهشی قیمت کالاهای اساسی و غذایی در سال 2023 بوده‌ایم، اما شاخص بهای مواد غذایی تقریبا در اکثر کشورها همچنان در سطحی بالا قرار خواهد داشت. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که در برخی از کشورهای از جمله افغانستان و عربستان سعودی تورم غذایی منفی بوده خواهد بود. به گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در بازه زمانی مورد بررسی بالاترین تورم غذایی به کشور ونزوئلا اختصاص داشته است و پنجمین اقتصاد دارای بالاترین تورم غذایی در جهان به ایران رسیده است. از سوی دیگر طی ماه‌های اخیر شاهد کاهش تورم غذایی در ترکیه بوده‌ایم.

کشورهای با بیشترین رشد شاخص

گزارش منتشر شده نشان می‌دهد «ونزوئلا»، «لبنان» و «زیمباوه» سه کشور با بیشترین رشد شاخص گروه اقلام غذایی (بالاترین تورم غذایی) در ماه مه 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل را به خود اختصاص داده‌اند. براساس ارزیابی‌ها بیشترین رشد این شاخص برای گروه اقلام غذایی در بازه زمانی مورد بررسی برای کشور «ونزوئلا» برابر با 471 درصد بوده است، این رقم برای «لبنان» 350 درصد ثبت شده است، از سوی دیگر در این بازه رشد شاخص گروه اقلام غذایی برای «زیمباوه» برابر با 117 درصد برآورد شده است.

اما در این بازه زمانی کمترین شاخص (میزان تورم) به کشورهای «لائو»، «سیرالئون» و «ترکیه» اختصاص یافته است. براساس گزارش منتشر شده عدد به دست آمده برای«لائو» عدد 53 بوده است، برای «سیرالئون» و «ترکیه» هم عدد 52 را به دست آورده‌اند.

2

کشورهای با بیشترین افزایش شاخص واقعی

اما علاوه بر کشورهای که بیشترین رشد شاخص گروه اقلام غذایی را داشته‌اند (اقتصادهای دارای بالاترین تورم غذایی در جهان)، در بازه زمانی مورد بررسی کشورهای که بیشترین افزایش شاخص واقعی قیمت گروه اقلام غذایی را داشته‌اند شامل کشورهای «لبنان»، «ونزوئلا» و «زیمباوه» می‌شود. شاخص واقعی قیمت گروه اقلام غذایی به تورم مواد غذایی منهای تورم کل گفته می شود. با توجه به این گزارش می‌توان گفت این عدد برای «لبنان» برابر با 81 درصد خواهد بود، این عدد برای «ونزوئلا» رشد 35 درصدی پیش‌بینی می شود و برای «زیمباوه» هم در این بازه زمانی رشدی 30.5 درصدی برآورده شده است. 

براساس این گزارش ایران پنجمین کشور دارای بالاترین تورم غذایی در جهان بوده است. از سوی دیگر در این دوره زمانی بوده است. در این دوره سه کشور «مجارستان»، «ترکیه» و «لائو» در کمترین تورم غذایی را خواهند داشت، از سوی دیگر ‌این میزان برای «مجارستان» برابر با 12 درصد خواهد بود و برآورده‌ها برای «ترکیه» و «لائو» هم به ترتیب 13 و 14 درصد پیش بینی می شود.

1