به گزارش اکوایران،  طبق اظهارات نانوایان دولت به تعهداتش نسبت به کمک‌هزینه به نانوایان عمل نکرد. رییس اتحادیه نان سنگک در این باره به «اکوایران» گفت: سال 1400 دولت به دلیل اینکه قیمت نان را زیاد افزایش ندهد به ما 15 درصد کمک‌هزینه داد. این کمک‌هزینه هم از طریق کارتخوان هر شب به حساب نانوایی ریخته می‌شد. البته ما راضی نبودیم ولی بالاجبار باید موافقت می‌کردیم چون دولت حاضر به افزایش قیمت نان نبود.

محمد سلیمانی افزود: سال گذشته این کمک هزینه رشد کرد. کمک‌هزینه دولت بین 20 درصد تا 30 درصد شد. نانوایانی که آرد نوع یک داشتند، آرد 665 هزار تومانی، 30 درصد کمک‌هزینه دریافت می‌کردند و به آنهایی که آرد نوع دو یعنی آرد 900 تومانی داشتند، 20 درصد کمک‌هزینه می‌گرفتند. آبان ماه قرار شد این کمک‌هزینه به 80 درصد برسد. اما چون این بودجه تامین نشد، کمک‌هزینه هم همان رقم قدیمی ماند.

او  ادامه داد: اکنون که بیش از سه  ماه از سال جدید می‌گذرد، دولت فقط 10 درصد به کمک هزینه ما اضافه کرده است. این درحالی که برخی هزینه‌های ما بیش از  50 درصد رشد کرده است.  

به گفته سلیمانی  قیمت آردی که دولت می‌دهد، صرفا 15 تا 20 درصد هزینه‌های نانوایان را پوشش می‌دهد، بقیه هزینه نانوایان از جمله هزینه دستمزد کارگر، بیمه، مالیات، آب، برق و گاز 85 درصد است که سالانه درحال رشد است.

او ادامه داد: دو سال گذشته قبض آب برای نانوایی‌ها حداکثر 500 هزار تومان تمام می‌شد. اما امروز گزارش‌هایی به ما می‌رسد که قبض آب 3 میلیون تومان است. کمترین قبض برق حدود یک میلیون تومان است.

سلیمانی تاکید کرد:  امروز نانوایان از شرایط موجود راضی نیستند. برهمین اساس نیز اتحادیه از روزهای آغازین سال جاری به دنبال رشد قیمت نان است. اگر دولت نمی خواهد نرخ نان را تغییر دهد، باید بین  110 الی 120 درصدی کمک هزینه ما را افزایش دهد.

درخواستی که تاکنون دولت به آن هیچ پاسخ مثبتی نداده است. فقط طبق گفته محمد جلال سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ، دولت برای جبران خلأ درآمدی نانوایان تصمیم بر افزایش کمک هزینه نانوایان از 30 درصد به 40 درصد گرفته شد.

 او  ادامه داد: بر اساس این تصمیم 40 درصد قیمت نان فروخته شده در پایان هر روز به حساب نانوایان واریز می‌شود.

جلال با بیان اینکه ترمیم‌های غیرقیمتی رویکرد دولت در اجرای این طرح است، افزود: با توجه به وضعیت نابسامان توزیع خمیر مایه‌ها که از اقلام جدی هرینه‌های نانوایان است، در سامانه یکپارچه توزیع آرد و در کنار آرد با نرخ مصوب توزیع می‌شود تا بازار‌های واسطه‌ای حذف و هزینه‌های تولید کم شود.