به گزارش اکوایران؛ جلسه معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزیر جهاد‌کشاورزی امروز در سه استانی شمال کشور برگزار شد و حجم برنج رسوب کرده در انبار برنجکاران مسوولین را هم متعجب کرد، بطوریکه متوالیان این بخش اعلام کردند خرید ۵۰۰ هزار تن برنج دپو شده در استان‌های شمالی با اعتبار یارانه ای وزارت جهادکشاورزی امکان پذیر نخواهد بود. امروز و به منظور جلوگیری از رسوب بیشتری برنج در شمال کشور دولت اقدام به ممنوعیت واردات برنج تا اطلاع ثانوی کرد

اوایل خرداد بود که معاون اول رییس جمهور با توجه به فصل جدید خرید برنج با قید فوریت دستور داد تا وزارتخانه‌های «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم»، «تحقیقات و فناوری» اقدام به خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان کنند. براساس این دستور این سه وزارتخانه ملزم به خرید برنج مازاد برنجکاران شدند، الزامی که برای اجرایی کردن آن بودجه کافی در نظر گرفته نشده بود. در این خصوص و به گفته معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی برای خرید برنج‌های رسوب کرده در استان‌های شمالی کشور 500 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که با یک حساب سرانگشتی می‌توان این بودجه کمتری از ارزش برنج‌های رسوب کرده است.

علایی مقدم با اشاره به اینکه برای تنظیم بازار برنج، سازمان‌های اقتصادی وابسته به جهاد کشاورزی خرید برنج در شالیکوبی‌های سه استان شمالی را آغاز می‌کنند، گفت: براساس پیش‌بینی صورت گرفته برای خرید برنج استان‌های شمالی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است که این میزان خرید ۵۰۰ هزار تن برنج دپو شده استان‌های شمالی کشور با اعتبار یارانه ای وزارت جهادکشاورزی امکان پذیر نیست.

دولت برای خرید برنج‌های رسوب شده در انبارهای برنجکاران و شالیکارها پیش‌بینی خرید کیلویی 70 هزار تومان را کرده بود که با توجه به حجم برنج دپو شده به گفته شاهپور علایی مقدم برای سال جاری اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی دو هزار میلیارد تومان است که اگر ۵۰۰ هزار تن برنج رسوب شده را بخواهد با قیمت هر کیلو ۷۰ هزار تومان هم بخرد بیشتر از اعتبار یارانه‌ای وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

به گفته علایی مقدم، قیمت کارشناسی برنج طارم اعلاء به ازای هرکیلو ۹۵ هزار تومان در سال جاری است که در صورت نهایی شدن اعلام می شود.

شاهپور علایی مقدم افزود: برای ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای برنج، واردات برنج تا اطلاع ثانوی ممنوع است و برای حمایت از برنجکاران شمالی خرید برنج کشاورزان در دستور کار قرار دارد.