به گزارش اکوایران؛ خرید سراسری گندم از کشاورزان از ابتدای فروردین سال جاری آغاز شد  و براساس آمار منتشر شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران تا هفته اول خردادماه 5 میلیون و 15 هزار تن گندم از گندمکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل این روند رشد 27 درصدی داشته است. براساس اعلام وزارت جهادکشاوزی، قیمت تضمینی گندم برای سال زراعی جاری  11 هزار و 500 تومان و یارانه کاشت یعنی تامین بخشی از هزینه‌های کود و بذر نیز هزار و 500 تومان در نظر گرفته شد. از سوی دیگر به منظور ارتقا و افزایش انگیزه تولید در کشاورزان مقرر شد تا 2 هزار تومان نیز به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» پرداخت می‌شود.

بر اساس گزارش منتشر شده در ۱۰۰ روز آغازین امسال با تحویل 5 میلیون و 15 هزار تن گندم از کشاورزان که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و 107 هزار تن افزایش داشته، از رشد بیش از 28 درصدی برخوردار بوده و با واریز ۵۰ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان پول تحویل گندم به حساب کشاورزان، بیش از ۶۷ درصد از مطالبات این عزیزان پرداخت شده است.

اما بیشترین خرید از چه استان‌های صورت گرفته است؟ ارزیابی صورت گرفته نشان می دهد در بازه زمانی مورد بررسی به ترتیب استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۱۵ هزار تن، فارس با ۸۰۸ هزار تن، گلستان با ۴۹۸ هزار تن، ایلام با ۲۹۰ هزار تن، خراسان رضوی با ۲۵۲ هزار تن، کرمان با ۲۴۱ هزار تن و کرمانشاه با ۱۶۶ هزار تن بیشترین مقدار خرید گندم را داشته‌اند.