به گزارش اکوایران، ولی الله افخمی راد در گفتگو با «اکوایران» درباره آینده مبادلات تجاری ایران و عربستان می‌گوید: واقعیت این است که تا تحریم های بالادستی وجود دارد؛ اعداد و ارقامی که مسئولین ذی ربط در دستگاه‌های اجرایی مختلف مدنظرشان هست محقق نمی شود. اقتصاد ما به شدت متاثر از سیاست است.

او می‌افزاید: برهمین اساس باید روابط سیاسی ما نه فقط با کشورهای همسایه بلکه باید با همه کشورها اصلاح شود. درضمن باید مسائل بالادستی حل شود و تا وقتی تحریم وجود دارد تا وقتی اف ای تی اف را نمی پذیریم؛ بستر فراهم نمی‌شود که ما با کشوری همچون عربستان سعودی بخواهیم مبادله داشته باشیم. 

به باور افخمی‌راد، عربستان نمی‌تواند با ما همکاری کند. چون خلاف ضوابط بالادستی این کشور است.

او می‌گوید: عربستان عضو WTO  است این کشور نمی‌تواند از قوانین مالی بین المللی عدول کند. این کشور نمی‌تواند زیان ناشی تخلف رابطه با ایران را تحمل کند. بنابراین تا مشکلات ما حل نشود روابط ما نمی‌تواند توسعه بیابد.

افخمی‌راد می افزاید: ایران هنوز عضویت در اف ای تی اف را نپذیرفته است و در نتیجه ما در جرگه معدود کشورهایی هستیم که با روش‌های  رایج و جاری بین کشورها مبادله تجاری نمی‌کنیم.  دوم بحث تحریم است . شاید ما بگویم وجود تحریم برای ما مهم نیست و تحریم را دور می‌زنیم، ولی کشورهای هدف ما مقید هستند در چارچوب ضوابط بین‌المللی روابط خودشان  با ما تنظیم می‌کنند.

او ادامه میدهد: ما تمایل داریم تجارتمان را با کشوری همچون عربستان سعودی به یک میلیارد دلار برسانیم، ولی ابزار تحقق آن فراهم است؟ مسلما نیست.  به نظرم دوستانی که این اعداد و ارقام را پیش‌بینی می‌کنند ، شرایط موجود را نادیده می‌گیرند و به صرف اینکه ارتباط سیاسی ما با یک کشوری بهبود می‌یابد برای تجارت هم تصمیم می‌گیرند. آنها  تصور می‌کنند نقش اصلی در حوزه تجارت بهبود روابط سیاسی و  تمایلات سیاسی است . درحالی که این گونه نیست.

رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت می‌گوید:ما شاهد هستیم علی رغم تمایل قلبی مسئولین مصاحبه کننده که خواهان ارتقا ارقام تجاری هستند ، هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود. تا وقتی مسائل بالادستی حل نشود، قطعا تغییری ایجاد نخواهد شد.