به گزارش اکوایران؛ خبر اعلام شده در حالی است که گندمکاران همچنان در انتظار اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم هستند. شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی در نشستی در تاریخ ۱۷ اردیبهشت، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۲ را ۱۵ هزار تومان تصویب کرد، اما این نرخ به علت افزایش هزینه‌های تولید مورد موافقت گندم‌کاران قرار نگرفت و آن‌ها خواستار اصلاح قیمت شدند، اما با وجود برگزاری چندین جلسه هنوز خبری از تعیین نرخ جدید نیست. در این خصوص عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران در خردادماه اعلام کرد که پس از برگزاری چندین جلسه شورای قیمت‌گذاری، متاسفانه تاکنون به جمع‌بندی و توافق نهایی برای نرخ‌گذاری قیمت گندم نرسیده‌ایم. عدم جمع بندی در نرخ خرید تضمینی گندم در حالی که خرید سال جاری رو به پایان است و مشخص نیست که آیا گندمکاران به قیمت مصوب رضایت داده‌اند یا قرار است پس از تعیین نرخ جدید مابع‌التفاوت نرخ گندم خریداری شده به گندمکاران پرداخت شود؟

روند خرید گندم

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام خریداری ۸ میلیون و 310 هزار تن گندم در قالب یک میلیون و ۵۶8 هزار محموله، از رشد بیش از ۳۲ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تا صبح امروز ۲ میلیون و ۲۳ هزار تن بیشتر از سال 1401 گندم داخلی از کشاورزان خریداری شده است و انتظار می‌رود این روند صعودی همچنان استمرار داشته باشد.

براساس گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، سید سعید راد با اعلام اینکه 55 درصد گندم‌های خریداری شده از کشاورزان ۵ استان خوزستان، فارس، کرمانشاه، کردستان و گلستان تحویل گرفته شده است، افزود: کشاورزان ۳ استان فارس، خوزستان و کرمانشاه با اختصاص ۵۶ درصد از رشد ۲ میلیون تنی خرید به خود، پیشتاز رشد خرید این محصول در مقایسه با سال گذشته هستند.

در این گزارش به این نکته اشاره شده که خرید گندم در استان فارس با افزایش ۱۰۸ درصدی نسبت به سال گذشته، از مرز نیم میلیون تن عبور کرده و در استان‌های خوزستان ۳۶۲ هزار تن و کرمانشاه ۲۵۰ هزار تن، رشد خرید گندم داشته ایم، با این شرایط می‌توان گفت خرید تضمینی گندم در ۲۸ استان از رشد یک تا ۴۷۵ درصدی برخوردار بوده و ۶ استان بوشهر، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، فارس و اصفهان از 2 تا ۶ برابر رشد خرید داشته‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه خرید گندم در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز از رشد ۹۱ درصدی برخوردار بوده است، عنوان کرد: میزان خرید تضمینی گندم در ۴ استان آذربایجان غربی، لرستان، خراسان رضوی و ایلام بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن، در ۴ استان فارس، کرمانشاه، کردستان و گلستان بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن و در استان خوزستان نیز بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.