به گزارش اکوایران، در روزهای اخیر دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در نامه‌ای به سرپرست سازمان توسعه تجارت، دستور بررسی تخصیص ارز همه کامیون‌ها و کشنده‌هایی را که از سوی وزارت راهداری صادر شده بود، ابلاغ کرد.

بر اساس این دستور، واردکنندگانی که مجوز سازمان راهداری را برای واردات کامیون‌های سه سال کارکرده دارند نیز در لیست دریافت‌کنندگان ارز تخصیصی قرار گرفتند. 

ماجرای سردرگمی واردکنندگان چه بود؟

چندین ماه بود که صدها کامیون و کشنده به دلیل اختلافات صمت و راهداری از تخصیص ارز محروم شده بودند. یک منبع آگاه در این باره به «اکوایران» گفت: گروهی از واردکنندگان در سال گذشته از محل بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی کشور اقدام به واردات کامیون و کشنده کردند.

در بند «ث» ماده 30 قانون احکام دائمی کشور آمده است: «اجازه داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای، کامیون‌های مورد نیاز که استانداردهای روز را دارا بوده و عمر کمتر از سه ‌سال داشته باشند؛ مشروط به وجود خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌‌کنندگان خودرو مصوب 23 /3 /1386 وارد شود.» 

این بند تاکید می‌کند: «دولت مجاز است در این رابطه تخفیفات و تسهیلات گمرکی را اعمال کند. استفاده از این تخفیفات منوط به خروج یک کامیون فرسوده با عمر بیش از 25 سال به ازای هر کامیون وارداتی است. آیین‌نامه نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت شش ‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.» 

این منبع آگاه افزود: حال صدها کشنده و کامیون در گمرک است و در انتظار تخصیص ارز است. بانک مرکزی اما به دنبال پیگیری واردکنندگان به آنها اعلام کرده بود که  تا زمانی که سازمان مجوز دهنده یعنی سازمان راهداری «تیک» ثبت تخصیص ارز را نزند؛ ما نمی‌توانیم هیچ اقدامی کنیم.

او افزود: وقتی واردکنندگان به سازمان راهداری مراجعه می‌کردند، این سازمان به آنها گفته بود این موضوع از گردن ما ساقط است و وزارت صمت باید این مجوز را بدهد. آنها اعلام کرده بودند، ما این موضوع را به بانک مرکزی هم اعلام کرده بودیم.

این منبع آگاه ادامه داد: حال وقتی واردکنندگان به صمت مراجعه می‌کردند، مسئولان مربوطه اعلام می‌کردند، واردکنندگان باید به راهداری مراجعه کنند؛ چون مجوز آنها برای سال 1401 است و صمت صرفا تخصیص ارز مجوزهای سال 1402 را خود را تایید می‌کند.

وی گفت: در ادامه پیگیری‌های ما اعلام شد، دفتر معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این مورد تصمیم‌گیری کند. آقای منطقی هم اعلام کرده بود، فعلا به کشنده‌هایی که مجوز آنها را راهداری می‌دهد، ارزی تخصیص نمی‌دهد؛ اما خوشبختانه به‌تازگی این مشکل به‌واسطه نامه‌نگاری صمت با بانک مرکزی حل شد.

نامه‌نگاری صمت و بانک مرکزی

صالح عسگری معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای خطاب به تاجیک مدیرکل اداره تخصیص ارز بانک مرکزی نوشت: براساس نظر دفتر صنایع خودرو و صورتجلسه کمیته موارد خاص با موضوع واردات کشنده، نظر دستگاه از دفتر تخصصی حذف و ادامه فرایند واردات مطابق ضوابط و توافقات انجام شود.

پیش‌تر عبدالله توکلی لاهیجانی - مدیرکل دفتر صنایع خودرو معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت - در نامه‌ای به ضیغمی سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران نوشته بود: این دفتر نقشی در خصوص ثبت سفارش‌های کشنده‌های سه سال ساخت موضوع قانون احکام دائمی با کد تعرفه‌های 87012100، 87012200،87012300،87012400 نداشته است. بنابراین اعلام نظر دستگاه درخصوص اولویت تخصیص ارز به ایشان موضوعیت ندارد و ارجاع متقاضیان به این دفتر سبب سردرگمی آنها خواهد شد.