به گزارش اکوایران؛ شتاب ترخیص کالای اساسی و کاهش ایستایی آنها در گمرکات گشور به منظور جلوگیری از فساد کالای مورد نیاز در بازار یکی از برنامه‌‌های اصلی گمرک محسوب ‌می‌‌شود، بطوریکه به گفته محمد رضوانی فر رییس کل گمرک ایران برای تسریع ترخیص، 100 کالای اساسی (کالای که از سوی دولت و یا بخش خصوصی وارد شده باشد) بدون کد تخصیص ارز گمرک صورت می‌گیرد. رضوانی‌فر به این نکته نیز اشاره می‌کند که حتی در بخش دولتی ترخیص این کالاها بدون وصول حقوق و عوارض و با تعهد ذی‌حسابی نسبت به ترخیص کالاها اقدام می شود تا به این طریق شاهد تسریع در روند ترخیص کالا باشیم.

با توجه به تدابیر در نظر گرفته شده و به گفته عبدالله رضائی تازیانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۷ کشتی حامل کالاهای اساسی از بندر شهید رجایی که یکی از بزرگترین بنادر کشور محسوب می شود صورت گرفته است.  

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان همچنین از بارگیری ۹۰۹ هزار تن انواع کالاهای اساسی از مبداء بندرعباس به اقصی نقاط کشور از ابتدای امسال خبر داد و گفت: این کالاها شامل ۵۹۹ هزار تن گندم، ۱۹۰ هزار تن روغن خام، ۶۲ هزار تن شکر خام و ۵۸ هزار تن برنج بوده است.

به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، در حال حاضر، یک کشتی حامل ۶۶ هزار تن گندم از مبداء روسیه و یک کشتی دیگر حامل روغن خام سویا از مقصد آرژانتین و برزیل در این بندر استراتژیک کشور در حال تخلیه هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان هرمزگان با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون، ۷۷۹ هزار تن انواع کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی تخلیه شده و ۱۰۸ هزار تن گندم و روغن خام سویا نیز در این بندر در حال تخلیه است، اعلام کرد: در حال حاضر، موجودی کالاهای اساسی در انبارهای استان ۳۲۰ هزار تن است.

رضائی با بیان اینکه سال گذشته، ۱۳۶ کشتی حامل دو میلیون و ۱۴۹ هزار تن انواع کالاهای اساسی در بندر شهید رجایی پهلو گرفته است عنوان کرد: یک میلیون و ۹۲۷ هزار تن از این کالاهای اساسی به نقاط مختلف کشور ارسال شد.