به گزارش اکوایران، طبق اعلام فعالان بخش خصوصی ، تعرفه‌های بالای گمرکی برای محصولات ایرانی از سوی صربستان ، امکان رقابت در بازار صربستان را از تجار ایرانی سلب کرده است. به همین دلیل آنها در همایش «بررسی فرصت‌های تجاری صربستان» بر تسریع در امضای توافق تجارت آزاد میان دو کشور تاکید کردند.

هرچند مرور بررسی توافقنامه های تجاری ایران با کشورهای هدف نشان داده هیچ کدام نتوانست اثر قابل توجهی را در جریان مبادلات دو کشور بگذارد. 

با این حال نیلوفر اسدی سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران امیدوار است، مذاکرات دولت‌های ایران و صربستان برای توافق تجارت آزاد به نتیجه برسد و مشکل بازرگانان بخش خصوصی برای توسعه مراودات مرتفع شود.

رشید حسن‌پور، سفیر ایران در بلگراد نیز گفت: انعقاد موافقت‌نامه تجارت آزاد و امضای اسناد دوجانبه برای ارائه کالاهای تولید شده کشور به ویژه تولیدات دارویی در صربستان می‌تواند به رفع این موانع کمک کند.

در مقابل احمد فیروزی، مدیرکل اروپای سازمان توسعه تجارت درباره وضعیت این توافقنامه گفت: پیش‌نویس توافق تجارت آزاد میان ایران و صربستان تبادل شده اما متأسفانه پیگیری نشده بود. با این حال به بهانه برگزاری کمیسیون مشترک در آبان ماه در دستور کار قرار داریم و امیدواریم ظرف یک سال آینده به نتیجه برسد. 

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در ادامه گفت: ایران می‌تواند هاب کشورهای منطقه و صربستان هم می‌تواند هاب اروپا باشد و همین مساله، تجارت آزاد دو کشور را توجیه می‌کند.

به گفته او حوزه‌های گردشگری به ویژه گردشگری سلامت و گردشگری ورزشی و حوزه کشاورزی از زمینه‌های پرظرفیت برای همکاری میان دو کشور است. صربستان با توجه به کم‌آبی در ایران و تمایل ما به کشت فرا سرزمینی پتانسیل بسیار خوبی برای همکاری در این بخش دارد.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با تأکید بر اینکه مبادلات پولی و بانکی از موانع اصلی همکاری‌های تجاری ایران و صربستان است بیان کرد: از سفرا و دستگاه‌های مرتبط دو کشور می‌خواهیم زمینه‌هایی برای تسهیل مبادلات بانکی فراهم کنند. تهاتر می‌تواند جایگزین مبادلات پولی دو کشور شود. می‌توانیم اتاق تهاتر ایجاد کنیم تا بتوانیم با معاملات پایاپای این مشکل را رفع کنیم. همچنین پیمان‌های دو جانبه پولی می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

به گفته او ایران و صربستان می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک اجرای پروژه‌های مشترک، تولید محصولات مشترک و صادرات به منطقه اروپا و یا خاورمیانه می‌توانند روابط خود را توسعه دهند.

اعزام رایزن به صربستان

سپس سفیر ایران در بلگراد گفت: به زودی قرار است یک رایزن بازرگانی به سفارت ایران در صربستان اعزام شود.

حسن‌پور با اشاره به مزیت‌های اقتصادی مختلف صربستان برای ایران گفت: مشکلات حمل‌ونقل، صدور ویزا، بالا بودن تعرفه‌های گمرکی برای محصولات ایران، مشکلات نقل و انتقالات مالی، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در صربستان تحت تأثیر تحریم‌ها از جمله مهم‌ترین موانعی است که برای افزایش سطح همکاری‌های تجاری باید مرتفع شوند.

او افزود: استفاده از سازوکار تهاتر یکی از راه‌حل‌هاست. متأسفانه هنوز این موضوع عملیاتی نشده است. 

 

درخواست صرب‌ها از ایران

دراگان تودورویچ، سفیر صربستان در تهران نیز با اشاره به اینکه بیشترین پتانسیل همکاری در بخش کشاورزی است تأکید کرد: این پیشنهاد را به وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور ارائه کردیم که یک کمیته یا کمیسیون مشترک فقط در حوزه کشاورزی بین دو کشور ایجاد شود.

تودورویچ ادامه داد: می‌توان هم‌زمان با برگزاری کمیسیون مشترک، همایش تجاری ایران و صربستان را نیز به همراه نشست‌های B2B برگزار کنیم. می‌توانیم درباره سرمایه‌گذاری‌های مشترک در ایران و صربستان بیشتر گفت و کو کنیم. چرا که صربستان می‌تواند پایگاهی برای تجار ایرانی باشد تا کالاهای خود یا کالاهای مشترک را از صربستان به کشورهای اروپایی صادر کنیم. ایران هم متقابلاً می‌تواند برای صربستان یک هاب ورود به منطقه خاورمیانه و آسیا باشد.

او با اشاره به اینکه از دو سال پیش بررسی‌ها برای رفع موانع بانکی با ایران را شروع کردیم، ادامه داد: دستاوردهای خوبی هم داشتیم. به زودی ایرانی‌ها می‌توانند در صربستان شرکت تأسیس کرده و حساب بانکی باز کنند.