به گزارش اکوایران، خرداد سال 1398 بود که تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مصوبه مجلس وارد فاز اجرایی شد و پنج آبان همان سال موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اروپا - آسیا (اوراسیا) به امضا رسید، حال با گذشت بیش از سه سال از پیوستن ایران به این اتحادیه بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که پس از گذشت سه سال از توافقنامه موقت همکاری ایران و اتحادیه اوراسیا، فرصت مناسبی برای افزایش مبادلات تجاری با پنج کشور عضو و سه کشور عضو ناظر این اتحادیه با کشورمان فرا رسیده است.

براساس داده‌ها صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از مرز ۳.۶ میلیارد دلار گذشت که این امر نشان دهنده تراز مثبت بازرگانی کشورمان با کشورهای عضو اکو است.

به گزارش گمرک ایران، امید گلزاری مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی گمرک با اعلام این خبر گفت: در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عضو اکو به ۳ میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار رسید که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴/۵۲ درصد افزایش نشان می دهد.

براساس داده‌های اعلام شده در این مدت صادرات غیر نفتی ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو از نظر وزنی به ۸ میلیون و ۱۶۱ هزار تن رسید که نسبت به سال قبل ۲۴ /۳۱ درصد افزایش داشته است.

با توجه به روند مثبت صادرات ایران به اعضا این اتحادیه این پرسش مطرح می‌شود که چه میزان کالا از این اتحادیه وارد ایران شده است؟ مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل و روابط عمومی در خصوص آمار واردات کشورمان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ می‌گوید: در این مدت میزان واردات کشورمان از کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو هم به لحاظ ارزشی و هم وزنی کاهش داشته است، با این شرایط ارزش کالای وارداتی از این سازمان در بازه زمانی مورد بررسی به ۲ میلیارد و ۴۴۵ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 83 صدم درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر به لحاظ حجمی هم ایران در این مدت یک میلیون و ۳۹۴ هزار تن کالا از این سازمان وارد کرد که رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۷/۹ درصدی داشته داشت.

مقاصد صادراتی ایران

مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل، در خصوص عمده کشورهای خریدار کالای ایرانی در میان کشورهای عضو سازمان اکو طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ می‌گوید: در این بازه زمانی عمده صادرات ایران به ترتیب شامل کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان بود است.

گلزاری افزود: عمده واردات کشورمان از کشورهای سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در مدت یاد شده به ترتیب به کشورهای ترکیه، پاکستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و قرقیزستان صورت گرفته است.