به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی صادرکنندگان موفق به صادرات ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار شدند، با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت این میزان صادرات کالاهای غیر نفتی که به استثنای نفت خام نفت کوره، نفت سفید تجارت چمدانی بوده از حیث ارزش ۸.۵۵ درصد کاهش و به لحاظ وزن ۲۶.۵۶ درصد افزایش نشان می دهد.

تغییرات در روند مقاصد صادراتی

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک این سوال مطرح می شود که در مدت زمان مورد بررسی کالاهای صادراتی ایران به چه کشورهای صادر شده است؟ ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد در مدت زمان مورد بررسی «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «ترکیه»، «هند»، «پاکستان»، «افغانستان»، «عمان»، «فدراسیون روسیه» و «اندونزی» بالاترین مشارکت در رشد صادرات کشور را داشته اند.

مقایسه کالاهای صادراتی ایران در سال 1402 نسبت به 1401 از برخی تغییرات در میان کشورهای صادرکننده حکایت دارد. بطوریکه با حذف «تایلند» از فهرست مقاصد صادراتی ایران در سال گذشته شاهد پیوستن روسیه به 10 مقصد اول صادراتی ایران بودیم و «افغانستان» و «پاکستان» هم رتبه خود را در میان مقاصد صادراتی تغییر دادند.

مقاصد صادرات

عمده مقاصد صادراتی  

براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین» با رقمی بالغ برابر با 5 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است.

«عراق» با ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، «امارات متحده عربی» با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، «ترکیه» با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و «هند» با ۸۴۵ میلیون دلار ۵ کشور عمده مقصد کالای صادراتی ایران بودند که ۷۵.۱۳ درصد از وزن و ۷۴.۷۷ درصد از کل ارزش صادرات کشورمان در ۵ ماهه سال جاری به این ۵ کشور بوده است.

 «عراق» دومین مقصد صادراتی ایرانی در بازه زمانی مورد بررسی محسوب‌ می‌شود در این مدت ایران ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا به این کشور صادر کرده است. اما در جایگاه سوم  «امارات متحده عربی» با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار واردات کالا از ایران قرار دارد. حجم صادرات ایران به  «ترکیه» هم در این مدت برابر با با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است. با توجه به داده‌های گمرک می‌توان گفت «هند» پنجمین مقصد صادراتی ایران محسوب می شود که ۸۴۵ میلیون دلار کالا در این مدت به این کشور صادر شده است. ۵ کشور عمده مقصد کالای صادراتی ایران بودند که ۷۵.۱۳ درصد از وزن و ۷۴.۷۷ درصد از کل ارزش صادرات کشورمان در ۵ ماهه سال جاری به این ۵ کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

اما در جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران «پاکستان» قرار دارد که سهم صادرات ایران به این کشور برابر با 740 میلیون دلار بوده است. رقم صادرات به افغانستان هم برابر با 650 میلیون دلار بوده و ارزش صادرات ایران به عمان هم 500 میلیون دلار برآورد شده است.

در جایگاه هفتم و هشتم مقاصد صادراتی ایران هم روسیه و اندونزی قرار دارند که با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی گمرک ارزش صادرات ایران به روسیه 360 میلیون دلار بوده و رقم صادراتی اندونزی هم به 330 میلیون دلار رسید.

1401