به گزارش اکوایران، سال‌هاست فعالان فرش دستباف درباره شرایط مناسب کار در ایران سخن می‌گویند؛ اما تاکنون  گوش شنوایی وجود نداشته تا مشکلات آنها را  حل کند. . برهمین اساس هم تعداد بافندگان، رفوگران، طراحان  و فروشندگان فرش ایرانی درحال ریزش هستند. ریزشی که دوستدران فرش ایرانی بارها نسبت به آن هشدار داده‌اند.

درحال حاضر طبق داده‌های اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران، تعداد بافندگان فرش دستباف در کل کشور از 10 میلیون به دو میلیون نفر رسیده است. 

سیدعلی آل احمد  نائب رئیس فروشندگان فرش دستباف تهران در گفتگو با«اکوایران» درباره وضعیت فروش فرش در سال‌های اخیر گفت: صادرات فرش دستباف از دهه 70 تقریبا تا الان روند نزولی داشته است. این اتفاق در بخش فروش فرش دستباف داخلی هم  دیده می‌شود. البته  در داخل کشور به دلیل افزایش قیمت فروش ما کاهش یافته است. اما دلیل دیگر آن کاهش تولید بافندگانان ماست. تولیدکنندگان و بافندگان ما حجم تولیدشان را بسیار پایین آوردند.

او  بخشی از مشکلات فرش دستباف در سال‌های اخیر  را ناشی از پیمان سپاری ارز ی  و بازگشت ارز حاصل صادرات مطرح کرد.

 آل احمد چالش بعدی صادرکنندگان را ممنوعیت ورود فرش به سرزمین مادری اعلام کرد و گفت:  یکسری فرش در سال‌های گذشته با هدف صادرات از کشور خارج شد؛ اما به دلیل مختلف فروش نرفت. حال تاجر می‌خواهند آن فرش‌ها را به سرزمین مادری برگردانند. اما اجازه آن را ندارند. همین موضوع مشکلات زیادی را برای تجار و صادرکنندگان ما ایجاد کرده است. 

او افزود: ما در زمینه تعمیر و شستشوی فرش‌های ایرانی به دلیل مشکلاتی که گمرک ایجاد کرده بود در زمینه تعمیر و شتشوی فرش‌های خودمان از کشورهای همسایه مثل پاکستان، افغانستان و ترکیه عقب افتادیم. الان  رفوگران ایرانی در کشورهای پاکستان، افغانستان و ترکیه فرش‌های ایرانی را تعمیر و مرمت می‌کنند.

آل احمد تاکیدکرد: اگر ما بتوانیم ورود موقت فرش به سرزمینی مادری ( ایران) را فراهم کنیم شاهد ارزی آوری 100 میلیارد تا 200 میلیارد دلاری خواهیم بود. ضمن اینکه از  مهاجرت رفوگران و مرمت کاران فرش ایرانی مخصوصا ترکیه و پاکستان جلوگیری می‌شود.