به گزارش اکوایران، نزدیک 10 سال است که مرکبات کشور درگیر  عارضه «زوال مرکبات» است؛ عارضه‌ای که خشک شدن آنی و یا تدریجی درختان مرکبات را رقم می‌زند. اکبر آهنگران مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زا سازمان حفظ نباتات در این‌باره به «اکوایران» گفت: تاکنون عارضه زوال مرکبات در باغات جنوب کشور دیده شده است. به طوری که الان باغات کرمان، هرمزگان و فارس درگیر این بیماری هستند. البته بیشترین سطح بروز این بیماری در باغ‌های مرکبات در داراب  و جنوب کرمان است.

او افزود: آماری در مورد سطح درگیری باغات نداریم ولی در یکسری باغات تمام آنها درگیر هستند و در برخی باغات شاید یکی دو درخت مرکبات درگیر هستند. 

به گفته او آنچه منجر به درگیری باغات کشور شده است، تغییرات اقلیمی است که منجر به کم شدن سطح آبیاری و بارندگی شده است. از طرف دیگر «به باغی» یعنی تغذیه باغات به درستی اجرا نمی‌شود. 

حسن مومنی رئیس بخش تحقیقات بیماریهای گیاهی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور نیز معتقد است: عواملی نظیر بستر کشت نامناسب، عدم تغذیه مناسب، عدم استفاده از نهال سالم و پایه متحمل، شرایط را برای زوال تدریجی فراهم می‌کند.

آهنگران در مورد اقداماتی که سازمان حفظ نباتات برای جلوگیری انجام داده گفت: ما دستور العملی را برای کنترل زوال مرکبات به استان‌ها ابلاغ کردیم ولی باغداران آن را اجرا نکردند. حال به صورت پایلوت داریم این دستور العمل را اجرا می‌کنیم تا باغداران براساس آن رفتار کنند.  

تولید مرکبات 

طبق پیش‌بینی دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهادکشاورزی امسال  5 میلیون و 600 هزار تن مرکبات تولید خواهد شد. زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری این وزارتخانه به «اکوایران» گفت: امسال از بین 5 میلیون و 600 هزارتن مرکبات پیش بینی می‌شود 3 میلیون و 450 هزار تن  آن پرتقال باشد که از آبان ماه برداشت  آنها آغاز می‌شود.

او افزود: در سال ۱۴۰۱ صادرات پرتقال ۲۸۰ هزار تن با ارزش ۱۰۰میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۱۰۴درصد افزایش وزنی و ۱۰۶ درصد افزایش ارزشی داشت. 

جلیلی مقدم در مورد وضعیت آسیب دیدگی باغات مرکبات جنوب اطلاعاتی در دست نداشت. با این وجود باتوجه به اینکه داده‌های موجود پیش بینی می‌شود، هزاران تن مرکبات در جنوب ایران در کمین زوال هستند. طبق آمارنامه باغداری جهاد کشاورزی در سال 1398، پنج استان مازندران، جنوب کرمان، گیلان و هرمزگان 90.2 درصد کل تولید پرتقال کشور را تامین می‌کنند. از این پنج استان،  جنوب کرمان 11.6 درصد، فارس 9.7 درصد و هرمزگان 3.9 درصد در تولید مرکبات نقش دارند. استان‌هایی که زوال مرکبات طبق اعلام سازمان‌های پژوهشی جهادکشاورزی وضعیت نگران‌ کننده‌ای دارد.