به گزارش اکوایران؛ براساس آمار گمرک طی پنج ماهه نخست سال 1402 میزان ترانزیت خارجی کشور حدود 6 میلیون و 230 هزار تن بوده است که نسبت به رقم ترانزیت کشور در سال گذشته که برابر با 5 میلیون و 931 هزار تن بوده روند افزایشی داشته است. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد عمده مبدا ترانزیت خارجی (به لحاظ وزن) طی پنج ماه نخست سال 1402  در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از 10 گمرک «منطقه ویژه شهید رجایی»، «پروزخان»، «باشماق» و «بازرگان»، «بندرلنگه»، «بیله‌سوار»، «جلفا»، «آستارا»، «منطقه ویژه اقتصادی بندر آستار» و «لطف آباد» صورت گرفته است. جمع ترانزیت خارجی از این گمرکات در پنج ماه نخست سال 1402 به لحاظ حجم برابر با 5 میلیون و 537 هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 11.9 درصد داشته است.

ترانزیت خارجی به لحاظ حجم

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در این بازه زمانی مورد بررسی کالای ترانزیت شده از «منطقه ویژه شهید رجایی» در پنج ماه نخست سال جاری بیش از 2میلیون تن بوده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی 3.7 درصد داشته است. از سوی دیگر حجم کالای ترانزیتی از بندر «پرویزخان» نیز بیش از یک میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 79.2 درصدی را ثبت کرده است با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت روند ترانزیت کالا از این منطقه رشد قابل توجهی داشته است. اما حجم کالای صادراتی از مرز «باشماق» نیز برابر با 616 هزار تن بوده و در این مدت 514 هزار تن کالا نیز از مرز «بازرگان» ترانزیت شده است.

از سوی دیگر کالا ترانزیت شده از  «بند‌رلنگه» نیز برابر با 317 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 64.3 درصدی داشته است.

روند ترانزیت از «بیله‌سوار» هم در مدت زمان مورد بررسی برابر با 296 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی 4.33 درصدی را ثبت کرده است. با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در این مدت 246 هزار تن کالا از «جلفا» صادر شده است که نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل کاهش 12.45 درصدی را در میان مبادی تجاری به خود اختصاص داد. در جایگاه مبادی ترانزیتی  کشور «آستار» هم رشدی 24.3 درصدی داشته است. ارزیابی داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد از روند ترانزیت از «منطقه ویژه اقتصادی بندر آستار» در 5 ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی بیشترین کالای ترانزیت شده از مبد «منطقه ویژه اقتصادی بندر آستار» بوده و ترانزیت از این منطقه رشدی 121.3 درصدی داشته است. اما روند ترانزیت کالا از مبدا «لطف آباد» هم افت 34.4 درصدی را ثبت کرده است با این شرایط‌ می‌توان گفت جمع ترانزیت گمرکات فوق در این بازه زمانی 11.9 درصد رشد را تجربه کرده است.

بندر