به گزارش اکوایران، یکی از نقدهای همیشگی فعالان حوزه انرژی عدم حل مشکلات انرژی به صورت فرایندی و در مقابل حل مشکلات این بخش به صورت آتش‌نشانی بوده است.  برای همین در جدیدترین دورهمی آنها در اتاق بازرگانی ایران، حاضرین بر لزوم فرایندی‌دیدن مسائل انرژی تاکید و رفع ناترازی انرژی و تقویت سرمایه‌گذاری در این حوزه را الزامی اعلام کردند.

از نگاه فعالان حوزه انرژی  دولت و سیاست‌گذاران درک دقیقی از وضعیت انرژی کشور ندارند و برای همین سیاست‌های متناقض در پیش می‌گیرند. به‌عنوان‌ مثال از طرفی از کمبود بنزین و لزوم بالا رفتن نرخ بنزین و صرفه‌جویی می‌گویند و از سوی دیگر ماشین شاسی‌بلند چینی وارد می‌کنند که مصرف بنزین بالایی دارد.

در نشست فعالان صنعت انرژی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با اشاره به شرایط تولید و مصرف انرژی در کشور گفت: رفع ناترازی تولید و مصرف انرژی، حداکثرسازی تولید و صادرات نفت و گاز، تشکیل هاب و ایفای نقش در مبادلات و ترانزیت انرژی منطقه و افزایش ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، اهدافی هستند که باید در حوزه انرژی ملاک عمل قرار گیرد.

آرش نجفی افزود: در دوره قبل کمیسیون انرژی به استفاده از ظرفیت ماده 12 تاکید داشت و دراین‌باره نشست‌‎های تخصصی زیادی برگزار کرد. در این دوره هم باید به ظرفیت این ماده توجه شود.

او ادامه داد: ذخیره‌سازی انرژی در ساختمان، همکاری با بورس انرژی، رگولاتوری برق، اوراق سبز برای تجدیدپذیرها، استفاده از فناوری‌های نوین در تصفیه خانگی، گواهی‌نامه صلاحیت فنی و ایمنی پیمانکاران «HSE» جز مواردی بود که در چند سال گذشته در دستور کار بود و حالا هم این موارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

نجفی تاکید کرد: باید در راستای مصرف بهینه انرژی، همه تشکل‌های این حوزه و کمیسیون انرژی اتاق ایران تلاش کنند و از همه ظرفیت‌های قانونی خود بهره بگیریم.

رئیس کمیسیون انرژی ادامه داد:  ذی‌نفع نهایی همه فرآیندهای انرژی دولت است؛ موهبت کاهش مصرف انرژی متوجه دولت است و دولت باید بخش خصوصی را همراه و شریک خود در حوزه انرژی کند نه اینکه ما پیمانکار باشیم که با سخت‌گیری دولت، خصولتی‌ها رشد و نمو داشته باشد.

9 کمیته کلیدی انرژی

فعالان حوزه انرژی معتقدند کمیسیون انرژی اتاق ایران باید از منظر تخصصی جایگاه خود را مستحکم کند تا بتواند در عمل اثرگذارتر باشد. برهمین اساس هم  در اولین نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران در دوره دهم، 9 کمیته‌ فنی کمیسیون انرژی اتاق تشکیل شد. کمیته فنی‌ تولید برق، انرژی‌های تجدیدپذیر، بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی، حوزه بالادستی نفت و گاز، پایین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی، اقتصاد انرژی سرمایه‌گذاری، کمیته توزیع و انتقال برق، کمیته آموزش و توانمندسازی و در نهایت کمیته فنی اقلیم و کاهش کربن.