به گزارش اکوایران، فریبا پوربابا می‌گوید که او و پدرش زمانی صاحب یک الماس گرد سه قیراطی بودند. این الماس یک برش درخشان داشت - یکی از گران‌ترین روش‌ها برای شکل دادن به یک سنگ، برای دادن بهترین درخشش به آن - و ارزشش ده‌ها هزار دلار بود.

اما این برای چهار سال پیش بود، قبل از اینکه الماس ظاهراً ناپدید شود.

به نوشته سی‌بی‌سی، طبق دادخواستی که این هفته ارائه شده است، پوربابا می‌گوید که او و پدرش این سنگ را از زمانی که در اواخر سال 2019 به یک فروشنده جواهرات در غرب ونکوور تحویل داده‌اند، ندیده‌اند. اسناد دادگاه حاکی از آن است که آنها با مسعود جواهریان توافق کرده بودند که او الماس را در ازای درصدی از سود بفروشد، اما از آن زمان تاکنون الماس - یا هیچ پولی- را ندیده‌اند.

این ادعاها ثابت نشده است و جواهرفروش می‌گوید داستان او صحت ندارد.

این پرونده به دعوای «حرف این در برابر حرف آن» بین پوربابا و جواهرساز تبدیل شده است که به گفته کارشناسان اهمیت اسناد کاغذی را برای تعداد فزاینده افرادی که به دنبال کمک برای فروش اموال ارزشمند خود هستند، نشان می‌دهد.

الماس دیگر پیش جواهرساز نیست

پوربابا می‌گوید جواهریان، صاحب مغازه، الماس را در پاییز 2019 دریافت کرد و توافق کرده بود که آن را حداقل 50،000 دلار آمریکا یا 67،000 دلار کانادا بفروشد. پوربابا ادعا می‌کند که قرار بود اگر جواهریان نتوانست خریداری پیدا کند، آن را در عرض چند روز پس بدهد، اگرچه مشخص نمی‌کند که این یک توافق شفاهی بوده است یا کتبی.

consignment

فروشگاه جواهریان/ او و پسرش ماجرای پوربابا را تکذیب می‌کنند و می‌گویند سال‌ها پیش بدون هیچ مشکلی الماس کم‌ارزش‌تری را از طرف او فروخته‌اند.

در این دادخواست آمده است که پدرش معرفت، وقتی بعداً موضوع را از جواهریان پیگیری کرد، نتوانست به نتیجه‌ای برسد.

طبق ادعای ثبت شده در دادگاه عالی بریتیش کلومبیا، زمانی که پوربابا در ماه جولای برای یافتن پاسخ به مغازه جواهریان رفته، دریافته است که الماس دیگر آنجا نیست.

در این دادخواست آمده است: «متهم به او اطلاع داده که الماس دیگر در اختیار او نیست، اما به او اطمینان داد که بخشی از ارزش کل الماس را پرداخت خواهد کرد.»

این دادخواست می‌افزاید: «متهم... از انجام هر گونه پرداختی کوتاهی کرده است».

جواهریان پاسخی به دادگاه ارائه نکرده است، اما در تماس تلفنی روز پنجشنبه این اتهامات را رد کرد. او و پسرش، سام جواهریان می‌گویند که یک الماس خانواده پوربابا را فروخته‌اند - اما این فروش بدون مشکل انجام شده است.

آن‌ها گفتند که این برای بین سال‌های 2017 تا 2019 بوده و پورباباها سهم خود را گرفته اند.

سام می‌گوید که این یک توافق کلامی بوده و چیزی به صورت کتبی در مورد آن نوشته نشده، زیرا پدرش و پدر فریبا چندین دهه یکدیگر را می شناختند. او همچنین می‌گوید که الماس مورد بحث ده‌ها هزار دلار کمتر ارزش داشته است.

او در مورد ماجرایی که در این دادخواست شرح داده شده است، گفت: «این واقعیت ندارد.»

راس مک لارتی، وکیل دعاوی مدنی در ونکوور گفت: «بدیهی است که در مورد چیزی با چنین ارزشی، شما حداقل چیزی به صورت مکتوب می‌خواهید» و افزود که در 40 سال وکالتش، پرونده‌ای شبیه به این ندیده است.