به گزارش اکوایران: در ما‌ه‌های اخیر به رغم واردات انبوه گوشت قرمز بازار روی آرامش را ندید . رشد افسارگسیخته گوشت قرمز و در کنار بازار بهم ریخته متعلقات گوسفند از جمله دل و جگر و ... نشان می‌داد که عرضه محدود شده است. اما اکنون آمارهای رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد، در فصل تابستان ١٤٠٢، تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.8 درصد افت داشته است. البته در تابستانه سال گذشته هم نسبت به سال  1400،  افت 0.6 درصدی دام سبک گزارش شد.   

نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تعداد و تولیدات دام سبک مرکز آمار ایران برای تابستان 1402 نشان می‌دهد، 60.4 میلیون راس دام سبک در دامداری‌ها وجود داشت.

 

در واقع  در شهریور ماه سال‌جاری تعداد ٤٥,٠ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١٥.٤ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشور وجود داشت.

در فصل تابستان سال جاری، ٢,٥ میلیون رأس «بره» و٥٧٦ هزار رأس «بزغاله» در کشور متولد، و نزدیک به ٥.١ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١.٧ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشور پروار شد.

اما وضعیت دام سبک در سال گذشته چطور بود؟ طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در فصل تابستان سال 1401  به ترتیب تعداد ٥,٧ میلیون رأس و ١.٧ میلیون رأس گوسفند و بره و بز و بزغاله در دامداری‌های کشور پروار شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش( 1400)  به‌ترتیب ٢٥ درصد و ٣٣ درصد افزایش نشان می‎‌‌‌دهد همچنین تعداد ١.٩ میلیون رأس بره و ٠.٥ میلیون رأس بزغاله در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به‌ترتیب ٢٤ درصد و ٩ درصد افزایش داشته است.

درضمن در شهریور ماه 1401،  تعداد ٦٢,٨ میلیون رأس دام سبک شامل ٤٦.٥ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ١٦.٣ میلیون رأس «بز و بزغاله» در دامداری‌های کشــور موجود بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل(14001)  ٠.٦ درصد کاهش داشته است.