به گزارش اکوایران؛ براساس گزارش منتشر شده از سوی این گمرک مجموع کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی پهلو گرفته در این بندر به ۱۰۶ فروند کشتی به ظرفیت ۶ میلیون و ۳۷۹ هزار تن رسید.

اما چه عاملی پهلو‌گیری این 106 فروند کشتی در این بندر بزرگ را به همراه داشت است. علی بهشتیان، معاون سابق گمرک ایران در این خصوص به «اکوایران» مشکلات تخصیص ارز و قوانین موجود برای قرنطینه کالا پیش از ترخیص را عمده دلیل پهلوگیری این کشتی‌ها در اسکله‌های بندر امام خمینی (ره) اعلام کرد. به گفته بهشتیان واردکنندگان برای ترخیص کالا باید کد ساتا از بانک‌ها دریافت کنند که کندی در دریافت این کد موجب شد تا روند ترخیص با مشکل مواجه شود.

به گفته بهشتیان غالب کالاهایی‌ که وارد بندر امام می‌شوند در رده کالاهای اساسی قرار دارند و با این شرایط باید روند ترخیص آنها با سرعت بیشتری صورت گیرد. در این خصوص چندی پیش مصوبه‌ای از سوی دولت به تصویب رسید که براساس آن وادکنندگان کالاهای اساسی می‌توانند 90 درصد کالای خود را بدون کد ساتا ترخیص کنند، اما واردکنندگان این بیم را دارند که پس از ترخیص بدون ارائه کد با مشکلاتی مواجه شوند، به همین دلیل اقدام به ترخیص کالای وارد شده به بنادر نمی‌کنند پیش از دریافت کد ساتا نمی‌کنند. 

بهشتیان قوانین درنظر گرفته شده برای قرنطینه کالا را دیگر عوامل کندی در روند ترخیص کالا می‌داند.

پهلوگیری 106 فروند کشتی در بندر امام

امروز مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان از پهلوگیری و تخلیه همزمان ۹ فروند کشتی حامل ۵۰۰ هزار تن انواع کالا‌های اساسی در مجتمع بندر  امام خمینی خبرداد.

به گفته ابوطالب گرایلو، میزان کالای وارد شده شامل گندم در قالب دو فروند کشتی، ذرت در قالب سه فروند کشتی، کنجاله سویا در قالب دو فروند کشتی، یک فروند حامل دانه روغنی سویا و یک کشتی تانکر حامل روغن خوراکی است.

 با پهلوگیری این تعداد کشتی در اسکله‌های غلات بندر امام خمینی (ره)، مجموع کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی پهلو گرفته در این بندر به ۱۰۶ فروند کشتی به ظرفیت ۶ میلیون و ۳۷۹ هزار تن رسید. ورود بخشی از این محمولات توسط شرکت‌های بخش خصوصی و بخش دیگر آن نیز توسط بخش دولتی به منظور کنترل شرایط و تأمین نیاز بازار انجام شده است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع کالا‌های اساسی شامل گندم، شکرخام، روغن نباتی، سویا، ذرت و نهاده‌های دامی و کشاورزی بر اساس برنامه زمان‌بندی وارد این بندر شده و به‌ وسیله حمل و نقل جاده‌ای و ریلی به استان‌های مختلف کشور منتقل شده است.

بندر امام خمینی پرترافیک‌ترین بندر عملیاتی کشور پس از بندر شهید رجایی در استان هرمزگان است و سال گذشته حدود ۱۵ میلیون تن کالای اساسی از طریق این بندر وارد کشور شده است.